Upplev framtidens Göteborg i datorspel

I spelet Cities: Skylines tar spelaren sig an utmaningen att bygga en stad och styra över allt från vägnät och skatter till kollektivtrafik. Stadsbyggnadskontoret i Göteborg tittar nu på hur man kan använda spelet för att visualisera idéer och skapa dialog kring Göteborgs stadsutveckling. Den 18 november kan du träffa stadsbyggnadskontorets 3D-visualiserare och spelets lead designer på Visual Forum, Skandinaviens ledande konferens om visualisering.

– Med Cities: Skylines ser vi för första gången ett spel som ett tänkbart skissverktyg för stadsplanering och visualisering av framtida Göteborg. Spelet ger en ytterligare dimension av liv och rörelse som gör det möjligt för oss att besöka, uppleva och analysera Göteborg år 2040, 25 år innan det blir verklighet, säger Arvid Forsberg, 3D-visualiserare på Stadsbyggnadskontoret i Göteborg.

Tillsammans med Karoliina Korppoo, lead designer för Cities: Skylines, är stadsbyggnadskontoret i Göteborg utställare på Visual Forum 2015. Temat för konferensen är Visual Revolution som kommer att ge deltagarna en glimt av framtiden där ny visualiseringsteknik löser upp gränsen mellan det digitala och verkligheten. Under utställningen kommer stadsbyggnadskontoret visa upp hur man kan använda datorspel för att visualisera och engagera kring stadsutveckling.

– Vi har gjort tester med området Frihamnen och spelet har stor potential att bli ett roligt skissverktyg som kan göra det möjligt att visa framtida Göteborg för ännu fler invånare, säger Arvid Forsberg.

Karoliina Korppoo tror att spel kan vara ett sätt att hitta kreativa lösningar på vanliga problem.

– Stadsbyggnadsspel kan vara ett bra verktyg för kreativitet eftersom det ger möjlighet för vem som helst att pröva på stadsplanering. Det öppnar upp för helt nya lösningar för vanliga problem i städer. Du kanske undrar om en ny bro hade minskat bilköerna där du bor? I spelet kan du pröva, bygga bron och se hur trafiken förändras. Spel har sina begränsningar, men det kan vara ett bra skissverktyg för att testa nya saker, säger Karoliina Korppoo.

Karoliina Korppoo är även en av talarna under Visual Forum och kommer berätta om utmaningarna med att skapa en levande stadsmiljö i ett datorspel.

– För att få en stad att kännas levande i ett spel krävs många system för att se till att fordon och medborgare rör sig på ett logiskt sätt. I Skylines kan spelaren bygga städer med upp till en miljon invånare, då gäller det att det stadslandskapet visuellt upplevs som levande och sprudlande av spännande händelser. Hur man lyckas med det är vad mitt föredrag kommer fokusera på, berättar Karoliina Korppoo.

Visual Forum hålls för nionde gången och anordnas av Visual Arena vid Lindholmen Science Park i samarbete med Visual Arena Research - visualiseringscentrum vid Chalmers, Göteborgs universitet och Sahlgrenska universitetssjukhuset. Konferensen är en mötesplats som erbjuder ett brett, aktuellt och visionärt innehåll för intressenter inom visualisering

Anmäl dig till Visual Forum 2015 (senast 10 nov) »

Se hela programmet »

Utställare på Visual Forum 2015 »