Uppmaning till migrationsministern - upprätta en europeisk sök- och räddningsoperation på Medelhavet

Act Svenska kyrkan har tillsammans med andra kyrkorelaterade organisationer skickat ett brev till justitie- och migrationsminister Morgan Johansson och hans ministerkollegor inför det informella ministermötet i Helsingfors 18-19 juli. I brevet uppmanas ministrarna att omvärdera de senaste årens inriktning gentemot människor som försöker ta sig till Europa.

Bakom brevet står ACT Alliance EU, Europeiska kyrkokonferensen (CEC) och Kyrkornas kommission för migranter i Europa (CCME) som Svenska kyrkan är medlemmar i. I brevet skriver organisationerna att de förväntar sig av EU att:

• Upprätta en sök- och räddningsoperation och stoppa kriminaliseringen av civilsamhällesorganisationer och andra som räddar liv
  • Upprätta en EU beredskapsplan för landstigning och omfördelning av de som räddas på havet
  • Avsluta samarbetet med Libyen och andra grannländer som bedöms som osäkra av UNHCR
  • Skapa lagliga vägar för migration
  • Evakuera migranter och flyktingar från Libyen.

Läs brevet i sin helhet (engelska pdf)

Läs följebrevet i sin helhet (svenska pdf)

Act Svenska kyrkan är medlem i ACT-alliansen, ett unikt nätverk mellan kyrkor och organisationer för katastrofinsatser, utvecklings- och påverkansarbete. ACT-alliansen har drygt 150 medlemsorganisationer världen över. När en katastrof inträffar kan vi vara snabbt på plats och ge stöd åt drabbade.