Svensk Kollektivtrafik

Upprop från kollektivtrafiken i hela Sverige

Dela
Kollektivtrafiken blöder ekonomiskt. Utan kompensation för tappade intäkter och merkostnader väntar ett stålbad för branschen redan om ett par månader. Nu behövs en garanti om att samtliga merkostnader kopplat till kollektivtrafikens samhällsinsats i coronakrisen kompenseras av staten. Det skriver branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik och ordförandena för samtliga Sveriges regionala kollektivtrafikmyndigheter i ett upprop i Svenska Dagbladet den 29 april och kräver handling.
Svensk Kollektivtrafik
Svensk Kollektivtrafik

- Det är allvar nu. Om man kan stötta flyget för att inte flyga måste man kunna kompensera tågen och bussarna som rullar så att de kan fortsätta rulla. Här behövs besked för vad som handlar om 1,6 miljarder resor, 96 procent av landets busstrafik, 86 procent av landets tågtrafik och tiotusentals jobb. Annars har vi att vänta ett stålbad för kollektivtrafiken i hela landet, säger Kristoffer Tamsons, ordförande för Svensk Kollektivtrafik.

- Kollektivtrafiken blöder ekonomiskt, över hela landet. I uppropet är representanter för alla län och alla regionala kollektivtrafikmyndigheter eniga då man delar problembild och behov av lösning. Det behövs en statlig garanti om att samtliga merkostnader kopplat till kollektivtrafikens samhällsinsats i coronakrisen kompenseras för, säger Helena Leufstadius, VD för Svensk Kollektivtrafik.

Fakta:
I uppropet framgår att kollektivtrafiken har lyckats upprätthållas genom coronakrisen så här långt, trots nya statliga krav och uppmaningar som lett till minskat resande. Men detta kommer inte gratis.

Utan kompensation kommer det att slå mot trafikens möjligheter att bidra till samhällets robusthet nu, men också förmåga till återställning efter hanteringen av covid-19. På kort sikt väntar neddragningar av trafikutbudet och indragna linjer. Därefter väntar höjda biljettpriser och den överhängande långsiktiga risken att trafikföretag helt går under när ekonomin tryter.

Regeringarna i Danmark och Norge har redan tydligt samlat sig till stöd för kollektivtrafiken med riktade miljarder. Avsändarna till debattartikeln kräver att Sveriges regering och riksdag nu också tar sitt ansvar för att säkra kollektivtrafikens finansiering, med en garanti för statlig kompensation. Låt inte coronakrisen bli krisen där den svenska kollektivtrafiken blev ett av offren.

Läs uppropet här!

Undertecknarna är:

Kristoffer Tamsons (M)
Ordförande för Svensk Kollektivtrafik och ordförande för SL

Ulrika Frick (MP)
Första vice ordförande för Svensk Kollektivtrafik och ordförande för Kollektivtrafiknämnden i Västra Götaland

Tommy Levinsson (S)
Andre vice ordförande för Svensk Kollektivtrafik och ordförande för Kollektivtrafiknämnden i Västmanland, Västmanlands Lokaltrafik

Peter Christensen (L)
Ordförande för trafiknämnden i Region Blekinge, Blekingetrafiken

Gösta Bergenheim (M)
Ordförande för Hallandstrafiken

Johan Örjes (C)
Ordförande för trafiknämnden i Region Uppsala, UL

Miko Månsson (S)
Ordförande för Östgötatrafiken

Julie Tran (C)
Ordförande för trafik- och samhällsplaneringsnämnden Region Östergötland

Carina Bengtsson (C)
Ordförande för trafiknämnden i Region Kronoberg och Länstrafiken Kronoberg

Monica Johansson (S)
Ordförande för Regionala utvecklingsnämnden i Sörmland, Sörmlandstrafiken

Margareta Rönngren (S)
Ordförande för Länstrafiken Västerbotten

Lars Lilja (S)
Ordförande Kollektivtrafikutskottet, Region Västerbotten

Per Wahlberg (M)
Ordförande för Kommunalförbundet Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrlands län

Nina Höijer (S)
Ordförande för samhällsbyggnadsnämnden och Länstrafiken Örebro

Jesper Johansson (MP)
Ordförande för Kollektivtrafiknämnden i Region Värmland, Värmlandstrafik och Karlstad buss.

Karl-Johan Boberg (C)
Ordförande för Kollektivtrafiknämnden på Gotland

Anders Öberg (S)
Ordförande för regionala kollektivtrafiken i Norrbotten och Länstrafiken Norrbotten

Nils Harnesk (S)
Ordförande för Luleå Lokaltrafik

Carina Zachau (M)
Ordförande för Kollektivtrafiknämnden i Region Skåne, Skånetrafiken

Ulf Berg (M)
Ordförande för Kollektivtrafiknämnden i Dalarna, Dalatrafik

Peter Vretlund (S)
Ordförande för Kollektivtrafiknämnden i Region Kalmar, Kalmar länstrafik

Karin Ekblom (M)
Ordförande för Länstrafiken Jämtland, Länstrafiken i Jämtlands län

Marcus Eskdahl (S)
Ordförande för nämnden för trafik, infrastruktur och miljö i Region Jönköping, Jönköpings länstrafik

Fredrik Åberg Jönsson (V)
Ordförande för Hållbarhetsnämnden i Region Gävleborg, X-trafik.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Svensk Kollektivtrafik
Svensk Kollektivtrafik
Ladda ned bild

Länkar

Om

Svensk Kollektivtrafik
Svensk Kollektivtrafik
Götgatan 14, 1 tr
118 46 Stockholm

https://www.svenskkollektivtrafik.se
Svensk Kollektivtrafik är bransch- och intresseorganisation för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen i Sverige. Våra medlemmar erbjuder lokal och regional kollektivtrafik med buss, tåg, spårvagn, tunnelbana och båt i Sverige. Svenska folket gör årligen 1,7 miljarder resor med våra medlemmars trafik. Det motsvarar 99 procent av landets busstrafik och 90 procent av landets tågtrafik.

 

Följ Svensk Kollektivtrafik

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Kollektivtrafik

Så här får vi de olika resenärsgrupperna att välja kollektivtrafiken framför bilen25.3.2024 10:00:07 CET | Pressmeddelande

Ökat utbud, bättre för miljön eller helt enkelt bara kunskap om hållplatsläget? Olika målgrupper reagerar på skilda argument och där finns nyckeln till att få fler att välja att resa med kollektivtrafiken i stället för att ta bilen. Det visar temarapporten från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern, denna gång med fokus på skillnader i olika resenärsgrupper och deras förutsättningar att öka sitt kollektivtrafikresande.

Årsrapport: Resenärerna är nöjda med sina serviceresor - men satsning krävs för ökad trygghet15.2.2024 10:00:01 CET | Pressmeddelande

De som reser med färdtjänst- och sjukresor är väldigt nöjda resenärer. 90 procent är nöjda med både beställning och resa och 93 procent är nöjda med förarens bemötande. Men en mindre andel känner sig i stället otrygga i samband med sina resor. Det framgår av årsrapporten från Svensk Kollektivtrafik med resultat från ANBARO, barometern för anropsstyrd trafik.

Årsrapport: Allt fler väljer att växla mellan bil och kollektivtrafik5.2.2024 09:59:59 CET | Pressmeddelande

Andelen resenärer som enbart väljer bilen har minskat i samtliga regioner sedan 2022. Störst förändring har skett i Västra Götalandsregionen, där andelen bilister har minskat med sex procentenheter och ersatts av växlare. Samtidigt ökar kollektivtrafikens marknadsandel för 2023, och 53 procent av svenskarna reser kollektivt varje månad. Det framgår av årets rapport från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern.

Rapport: Skillnader i mäns och kvinnors resande med kollektivtrafiken22.3.2023 10:00:27 CET | Pressmeddelande

Andelen kvinnor som åker med kollektivtrafik är högre än män. Fler män anser att jobbet kräver bil och att de föredrar bilen framför bussen. En större andel kvinnor kan inte jobba hemifrån utan måste ta sig till jobbet och har i mindre utsträckning tillgång till körkort och bil. Det visar temarapporten från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern, denna gång med fokus på skillnader i resmönster, färdmedelsval, nöjdheter och drivkrafter mellan kvinnor och män.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye