Uppsala får tredje Lidl-butiken

Lidl Sverige invigde idag en ny butik i Uppsala och Maria Gardfjell, Uppsalas kommunalråd med ansvar för klimat och miljö, klippte bandet. Den nyinvigda butiken ligger i handelsområdet Boländerna och är Lidls tredje i staden. Livsmedelskedjan expanderar i hög takt och på sikt är målsättningen att det ska finnas 10 butiker i Uppsala.

Nyöppningen i Boländerna är en del av Lidls expansiva tillväxt i Sverige och är nummer 172 i ordningen. Fram till och med 2020 ska Lidl ha 200 butiker och på sikt är målet 300 butiker i Sverige. Uppsala är en av de orter där expansionstakten är som högst och målet är att det på sikt ska finnas 10 butiker i staden.

- Vi är jätteglada att nu få öppna Uppsalas tredje Lidl-butik i Boländerna, ett av Uppsalas mest tillgängliga lägen, säger Johan Eriksson, regiondirektör på Lidl Sverige. Vår ambition är fler i regionen ska få ta del av vårt erbjudande högsta kvalitet till bästa pris och vi fortsätter leta fler butikslägen.

I Uppsala finns sedan tidigare två existerande Lidl-butiker, en i Gränby och en i Gottsunda. Den senaste butiken i Boländerna ligger strategiskt belägen vid vältrafikerade Kungsängsleden med lättillgängliga parkeringsplatser och tät kollektivtrafik för de som inte är bilburna.

Butiken har en försäljningsyta på cirka 1200 kvadratmeter och erbjuder ett fullt sortiment. Alla nya butiker byggs utifrån Lidls senaste butikskoncept där ljusa luftiga lokaler och miljötänk står i fokus.

Hänsyn till miljö och klimat är något som även präglar sortimentet med en hög andel miljömärkta och etiskt märkta varor. Lidl ställer hårda miljö- och kvalitetskrav på sina leverantörer och 42 procent av varorna i butikerna kommer direkt från svenska leverantörer.

Lidl är den enda livsmedelskedjan i Sverige som klimatkompenserar för hela den svenska verksamheten och butiken i Växjö vann priset världens grönaste nya handelsbyggnad på BREEAM Awards 2017.

Petra Whitehead
Pressansvarig på Lidl
press@lidl.se
08-5555 7195

Lidl Sverige är det smarta förstahandsvalet för kunder vid inköp av dagligvaror. På Lidl erbjuder vi livsmedel av hög kvalitet till bästa pris, vilket är möjligt eftersom Lidl framförallt erbjuder egna varumärken. I Sverige har Lidl i dag ca 172 butiker och finns från Trelleborg i Söder till Skellefteå i Norr, vilket gör Lidl till Sveriges femte största livsmedelskedja. Sammanlagt har Lidl över 3 600 medarbetare i Sverige. Läs gärna mer på www.lidl.se.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med över 170 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 3 600 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 etablerar vi även ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har tre fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Örebro och Malmö.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Lidls årsredovisning 2017 klar – ökar nettoomsättning med 11,2 procent13.9.2018 12:15Pressmeddelande

I dagarna offentliggjorde Bolagsverket Lidl Sveriges årsredovisning för verksamhetsåret 2017 (1 mars 2017-28 februari 2018). Nettoomsättningen växte med 11,2 procent, betydligt mer än branschen i övrigt, och närmar sig därmed 10 miljarder i omsättning. Under förra året öppnade Lidl tre nya butiker och tecknade avtal om 24 nya butikslägen och nu rustar man för att växa ytterligare.