Uppsala kommun får ny vuxenutbildning

Yrkesplugget startar fyra nya vuxenutbildningar på uppdrag av Uppsala kommun. Alla utbildningar är fordonsrelaterade och vänder sig till boende i kommunen.

Det är mycket stor efterfrågan på lastbilsmekaniker.

Dessa utbildningarna är relativt korta och komprimerade. Men de kommer direkt leda till jobb för dem som fullföljer utbildningen och visar intresse av att vilja  jobba, då det råder stor efterfrågan i branschen. Säger Björn Wallqvist, Rektor Yrkesplugget Vux i Uppsala.

Utbildningarna är personbilstekniker, lastbilsmekaniker, godshantering lager och terminal med SFI/SVA grund och hjulutrustningsteknik med SFI/SVA grund.

Kurserna startar den 14 oktober och ansökan stänger den 6 september.

Utbildningen sker på Yrkesplugget i Uppsala och ute på olika företag med sk. APL (arbetsplatsförlagt lärande).

För mer information:

Björn Wallqvist

Rektor

bjorn.wallqvist@yrkesplugget.se

Länk till utbildningssidan

Det är mycket stor efterfrågan på lastbilsmekaniker.
Björn Wallqvist Rektor Yrkesplugget Uppsala

Kvarnholmsvägen 56
131 31 Nacka

08 607 10 50http://www.yrkesplugget.se

Yrkesplugget startades 2006 av Annelee Bergstrand och Kjell-Ove Moss. Tillsammans har de både mångsidig och stor kompetens inom området yrkesutbildningar. 2010 startades Yrkespluggets andra skola, i Uppsala.

Yrkesplugget i Sverige AB har som främsta mål en god ekonomi.Verksamhetens eventuella överskott återinvesteras i bolaget för att bibehålla en bra och jämn kvalité på både undervisning och lokaler. Skolan satsar på hög personaltäthet och individuella lösningar för sina elever, vilket är ekonomiskt krävande. Trots det är företagets ekonomi stabil och en eventuell lågkonjunktur möter man med tillförsikt. Den goda ekonomin är ett resultat av effektiv resursanvändning. Men också att både personal och elever använder skolans resurser på ett konstruktivt och bra sätt.

Yrkesskola startar arbetsförmedling26.5.2020 15:52:05 CESTPressmeddelande

Arbetsförmedling är kanske ett för stort ord. Men i dessa Covid tider vill Yrkesplugget på något sätt stötta de företag där man utvecklat ett samarbetade gällande praktikplatser. Detta resulterade i webbplatsen "Träffpunkt Jobb". En plats där samarbetsföretag erhåller kostnadsfri annonsering i jakten på arbetskraft. Samtidigt blev det en plats där elever på skolan kunde lägga upp egna annonser, i sin jakt på ett arbete.

Motorbranschen & IF Metall certifierar Sveriges första friskola att bli Motorbranschcollege19.6.2018 15:21:29 CESTPressmeddelande