Uppsala stadsteater

Uppsala stadsteater får nytt utseende

Dela

Uppsala stadsteater har bytt skepnad både utvändigt och invändigt under de månader som huset befunnit sig i karantän. Nu öppnar teatern höstsäsongen med en omdesignad foajé och en ny visuell identitet!

Uppsala stadsteater 2021. fotograf: Klara G, creative director: Pompe Hedengren, stylist: Elise Björck, florister: Johanna Larsson/Atelier Fleur och Marie Persson/More Fleurs, make-up-artist: Linda Sundkvist
Uppsala stadsteater 2021. fotograf: Klara G, creative director: Pompe Hedengren, stylist: Elise Björck, florister: Johanna Larsson/Atelier Fleur och Marie Persson/More Fleurs, make-up-artist: Linda Sundkvist

Teatern har stöps om på flera vis under året som gått.

Dels har foajén omdesignats med hjälp av bland annat Tove Sjöberg (studio Feur) och återfått en air av sitt ursprungliga 50-tal. Teatern har även fått en ny logga och ett helt nytt visuellt utseende!

Senast teatern bytte logga och grafisk profil var för 13 år sedan, och det nya visuella utseendet ska nu rama in både teaterns 70-årsjubileum som sker i år och även matcha utseendet på teaterns nya foajé.

Bakom det nya visuella utseendet står Johan Björnsrud och Pompe Hedengren, från designbyrån Stockholm Graphics. Till sin hjälp med att skapa loggan har de även haft grafiska formgivaren och illustratören Nils Jarlsbo.

– Vi blev verkligen inspirerade av arbetet med foajén och ambitionen att lyfta in det ursprungliga uttrycket i huset igen. Uppsala stadsteater är ju en blandning av nyklassicism och 50–60-tal och det har även varit vår ambition att visa med den nya identiteten. Det här har varit ett drömprojekt för oss och det roligaste jag gjort på år, säger Pompe Hedengren.

Utgångspunkten var även att skapa ett utseende som är en motsats till det kollektiva känsloläget som rått under pandemin. Bort med vardag och distans – in med känslor, färg och närhet!

– En teater som ska vara orädd och utmanande och samtidigt inkluderande och öppen behöver en visuell identitet som speglar precis det. Jag har varit teaterchef och vd i fem år nu och lärt känna staden och verksamheten, sett vad vi har för styrkor och hur vi ska utvecklas tillsammans. Uppsala stadsteater behöver en stark och varm visuell identitet. Det har Stockholm Graphics tagit fram till oss i samklang med våra vision och husets själ, och kanske också kärnan i vår konstart, säger Petra Brylander, vd och konstnärlig ledare på Uppsala stadsteater.

Läs mer om Pompe Hedengrens och Johan Björnsruds arbete med den nya visuella identiteten.

En mängd nya stämningsbilder har även skapats av Pompe Hedengren och fotograf Klara G. Bilderna ska signalera och berätta om teaterhuset, den magi som skapas här och om den känsloexplosion som vi hoppas kunna ge publiken under hösten 2021.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Uppsala stadsteater 2021. fotograf: Klara G, creative director: Pompe Hedengren, stylist: Elise Björck, florister: Johanna Larsson/Atelier Fleur och Marie Persson/More Fleurs, make-up-artist: Linda Sundkvist
Uppsala stadsteater 2021. fotograf: Klara G, creative director: Pompe Hedengren, stylist: Elise Björck, florister: Johanna Larsson/Atelier Fleur och Marie Persson/More Fleurs, make-up-artist: Linda Sundkvist
Ladda ned bild
Uppsala stadsteater 2021
Uppsala stadsteater 2021
Ladda ned bild

Länkar

Om

Uppsala stadsteater
Uppsala stadsteater



Uppsala stadsteater har en stark konstnärlig identitet och är Sveriges tredje största stadsteater. Omkring 80 000 personer besöker våra föreställningar och övriga program varje år. Repertoaren är bred och innehåller klassiker såväl som innovativ scenkonst, komedi och bråddjup dramatik för publik i alla åldrar.

Följ Uppsala stadsteater

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Uppsala stadsteater

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum