Uppsala Stadsteater

Uppsala stadsteater med gäster bjuder in allmänheten att fira 24 maj

»Vi vill fira 100-års dagen med ett öppet hus på teatern och såklart ett specialsytt program!« Petra Brylander, VD/Teaterchef

»Kampen för rösträtt och beslutet att kvinnor skulle få rösta var helt avgörande för att bygga det samhälle vi har idag. Vi vill fira 100-års dagen med ett öppet hus på teatern och såklart ett specialsytt program!« Petra Brylander, VD/Teaterchef, Uppsala stadsteater

På Uppsala stadsteater firas den kvinnliga rösträtten i samarbete med föreningen Kreativa feminister och en rad inbjudna gäster den 24 maj, exakt 100 år efter införandet av den allmänna och lika rösträtten. I teaterfoajén hålls försäljning av hantverk, föreläsning om kampen för den kvinnliga rösträtten såväl som musikunderhållning och diktläsning. Höstens urpremiär av Elin Wägners Pennskaftet presenteras av regissör Maria Löfgren.

Programmet inleds klockan 17.00 med marknadsutställning och försäljning av hantverk av Kreativa feminister. Föreningen för Kvinnors historia medverkar med ett bokbord.

Från barscenen underhåller Elin Callmer med musik som förenar punk, visa och samhällsengagemang, och Uppsala Feministkör medverkar med körsång. Teaterchef Petra Brylander läser poesi av både dåtida och nutida poeter.

F.d. Stadsarkivarie Cristina Wahlström och ledamot i Föreningen för Kvinnors historia berättar om kampen för den kvinnliga rösträtten med utgångspunkt ifrån Elin Wägner och Ester Blenda Nordström. Ester Blenda Nordström var en banbrytande journalist och författare i början av 1900-talet, först i Sverige med att wallraffa och hennes flickböcker kom att inspirera Astrid Lindgren. Elin Wägner var journalisten, författaren och akademiledamoten som ihärdigt slogs för kvinnans rättigheter.

Programmet kröns av regissörbesök inför Uppsala stadsteaters kommande uppsättning av Elin Wägners Pennskaftet på Stora scen hösten 2019. Regissör för Pennskaftet, Maria Löfgren berättar om uppsättningen. Läs mer om Pennskaftet…

Kaffe/te och tårta serveras i Teaterkaféet.
Evenemanget är kostnadsfritt. Ingen föranmälan behövs.

Uppsala Stadsteater

Uppsala stadsteater har en stark konstnärlig identitet och är Sveriges tredje största stadsteater. Omkring 80 000 personer besöker våra föreställningar och övriga program varje år. Repertoaren är bred och innehåller klassiker såväl som innovativ scenkonst, komedi och bråddjup dramatik för publik i alla åldrar.

Följ Uppsala Stadsteater

Senaste pressmeddelandena från Uppsala Stadsteater