Uppsala stadsteater släpper skiva – med djurorkester

Uppsala stadsteater presenterar: ett dubbelalbum med teatermusik av Viktor Brobacke, från den inställda föreställningen "Barnen från Frostmofjället".

Skivomslag. Målning: Matilda Hyttsten

Vintern 2020 skulle Uppsala stadsteater ha spelat familjeföreställningen Barnen från Frostmofjället, med en "livs levande djurorkester" på scenen, ledd av Viktor Brobacke.

Till följd av pandemin så fick uppsättningen ställas in. Men regissören Kajsa Isakson och teaterorkestern bestämde sig för att den nyskrivna musiken skulle få leva vidare.

Tillsammans med skådespelarna som skulle spelat karaktärerna i föreställningen, så har Viktor Brobacke och hans djurorkester nu skapat en dubbelvinyl med teatermusiken: Viktor Brobacke & Djurkapellet lirar musiken ur Barnen från Frostmofjället

22 april släpps första singeln: I egna tankar. Dubbelalbumet släpps både som vinyl och digitalt i maj. Musiken kommer att gå att lyssna på via uppsalastadsteater.se och via Spotify.

Lyssna på singeln I egna tankar.

Smakprov på musiken och en titt på hur skivan blev till, kan ses/höras här.

Text och musik: Viktor Brobacke.

Ursprungsidé till föreställningen och bearbetning: Kajsa Isakson utifrån Mats Kjelbyes manus – baserat på Laura Fitinghoffs roman Barnen ifrån Frostmofjället.

Skivbolag: Sing a Song Fighter

Omslag till skivan: målning av Matilda Hyttsten, grafisk form av Leo Norgren

Skivomslag. Målning: Matilda Hyttsten
Skivomslag: målning av Matilda Hyttsten, grafisk form av Leo Norgren
Viktor Brobacke. Foto: Maria Lilja

Uppsala stadsteater har en stark konstnärlig identitet och är Sveriges tredje största stadsteater. Omkring 80 000 personer besöker våra föreställningar och övriga program varje år. Repertoaren är bred och innehåller klassiker såväl som innovativ scenkonst, komedi och bråddjup dramatik för publik i alla åldrar.

Rapartist debuterar i pjäs tillägnad alla mammor (uppdaterat med pressbilder!)10.3.2021 11:40:38 CET | Pressmeddelande

Nyskrivna pjäsen "Min mamma" baseras på intervjuer med 15 unga män. Rapartisten Yoel Escanilla gör skådespelardebut som huvudrollen Pablo i föreställningen som hyllar alla mammor: – Att få göra debut i den här pjäsen känns jättestort! Min egen mamma dog när jag var 18 år och hon har minst sagt en helig plats hos mig. Pjäsen som spelas in och kan ses digitalt, har premiär 23 april.