Uppsala stadsteater släpper skiva – med djurorkester

Uppsala stadsteater presenterar: ett dubbelalbum med teatermusik av Viktor Brobacke, från den inställda föreställningen "Barnen från Frostmofjället".

Skivomslag. Målning: Matilda Hyttsten

Vintern 2020 skulle Uppsala stadsteater ha spelat familjeföreställningen Barnen från Frostmofjället, med en "livs levande djurorkester" på scenen, ledd av Viktor Brobacke.

Till följd av pandemin så fick uppsättningen ställas in. Men regissören Kajsa Isakson och teaterorkestern bestämde sig för att den nyskrivna musiken skulle få leva vidare.

Tillsammans med skådespelarna som skulle spelat karaktärerna i föreställningen, så har Viktor Brobacke och hans djurorkester nu skapat en dubbelvinyl med teatermusiken: Viktor Brobacke & Djurkapellet lirar musiken ur Barnen från Frostmofjället.

28 maj släpps hela dubbelalbumet både som vinyl och digitalt. Musiken kommer att gå att lyssna på via uppsalastadsteater.se och via Spotify.

En titt på hur skivan blev till, kan ses/höras här.

Text och musik: Viktor Brobacke.

Ursprungsidé till föreställningen och bearbetning: Kajsa Isakson utifrån Mats Kjelbyes manus – baserat på Laura Fitinghoffs roman Barnen ifrån Frostmofjället.

Skivbolag: Sing a Song Fighter

Omslag till skivan: målning av Matilda Hyttsten, grafisk form av Leo Norgren

Skivomslag. Målning: Matilda Hyttsten
Skivomslag: målning av Matilda Hyttsten, grafisk form av Leo Norgren
Viktor Brobacke. Foto: Maria Lilja

Uppsala stadsteater har en stark konstnärlig identitet och är Sveriges tredje största stadsteater. Omkring 80 000 personer besöker våra föreställningar och övriga program varje år. Repertoaren är bred och innehåller klassiker såväl som innovativ scenkonst, komedi och bråddjup dramatik för publik i alla åldrar.

Höstens hopp – Uppsala stadsteater presenterar nästa säsong12.5.2021 10:10:06 CEST | Pressmeddelande

En specialbeställd urpremiär av Staffan Göthe, en ursinnig kärlekshistoria och en nyskriven musikalisk science fiction-dystopi av Erik Gedeon. Dessutom iscensätts kultfilmen The Matrix på ett helt eget vis och Andrées expedition till Nordpolen tar för första gången plats på scen. Hösten 2021 på Uppsala stadsteater bjuder på flera urpremiärer där humor och existentialism är återkommande teman. Teatern får också välkomna publiken till en nydesignad foajé.