​Uppsala Vatten får investeringsstöd för biogastankstation

Uppsala Vatten och Avfall AB har beviljats Klimatklivets klimatinvesteringsstöd från Naturvårdverket för uppförandet av en ny biogastankstation. Tankstationen beräknas stå klar i slutet av 2020 och kommer att minska koldioxidutsläppen med 1090 ton varje år.

Det beviljade stödet från Naturvårdsverket är på totalt 6 650 000 kronor och avser uppförandet av en tankstation for komprimerad biogas i Uppsala kommun. Den kommer att leverera 400 000 normalkubikmeter biogas. Det kommer att minska koldioxidutsläppen med 1090 ton varje år, vilket motsvarar 150 bilar som kör ett varv runt jorden per år.

– Det är investeringar som det här som gör att Uppsala är utsedd till världens bästa klimatstad 2018. Tack vare den nya utbyggnaden av vår biogasanläggning har vi ökat kapaciteten på biogas från 30 GWh till 40 GWh. Därför är det också rimligt att vi utökar antalet tankstationer för biogas i Uppsala, säger Lennart Nordin, sektionschef för biogasanläggningen på Uppsala Vatten.

Uppsala Vatten har idag en biogastankstation som ligger vid Kungsängens gård. Det finns ännu ingen exakt lokalisering för den nya biogastankstationen, men den kommer att ligga någonstans i norra Uppsala.

– På så sätt täcker vi större delar av Uppsala. Det känns väldigt roligt att få möjlighet att tillmötesgå den ökade efterfrågan på biogas som vi har märkt, säger Lennart Nordin.

Information om Klimatklivet

Satsningen Klimatklivet är en del av regeringens vårbudget som riksdagen beslutade om i juni 2015. Naturvårdsverket ska i samverkan med andra centrala myndigheter och länsstyrelserna ge stöd till lokala klimatinvesteringar som minskar de utsläpp som påverkar klimatet.