Uppsala Vatten föreslår ny konstruktion av VA-taxan

Uppsala Vattens styrelse har beslutat om förslag till ny VA-taxekonstruktion. I den nya taxekonstruktionen föreslås den fasta kostnaden bli högre. Beslut om en ny VA-taxekonstruktion fattas av kommunfullmäktige i höst.

I dag har Uppsala kommun en VA-taxa som till största del baseras på rörliga intäkter. Detta samtidigt som kostnaderna för att producera dricksvatten och ta hand om avloppsvatten och regnvatten till största delen är fasta.

– Det nya förslaget innehåller en större del fasta avgifter som är oberoende av vattenförbrukningen. Den faktiska vattenförbrukningen kommer att spela en mindre roll än tidigare. På så sätt får vi en taxa som bättre speglar kostnaderna för att rena, producera, distribuera och använda vatten, säger Elin Jansson, chef på planeringssektion för ledningsnät på Uppsala Vatten.

Uppsalas VA-taxa lägre än genomsnittet
Om Uppsala Vattens förslag går igenom går Uppsala över till en konstruktion som de flesta kommuner i Sverige redan har. Uppsala har förhållandevis låga avgifter i jämförelse med resten av landet och har en lägre avgift än majoriteten av Sveriges kommuner.

Uppsala Vattens styrelse föreslår att den nya taxekonstruktionen träder i kraft 1 april 2020. Det är kommunfullmäktige som beslutar om VA-taxan.