Uppsala Vatten föreslår ny konstruktion av VA-taxan

Uppsala Vattens styrelse har beslutat om förslag till ny VA-taxekonstruktion. I den nya taxekonstruktionen föreslås den fasta kostnaden bli högre. Beslut om en ny VA-taxekonstruktion fattas av kommunfullmäktige i höst.

I dag har Uppsala kommun en VA-taxa som till största del baseras på rörliga intäkter. Detta samtidigt som kostnaderna för att producera dricksvatten och ta hand om avloppsvatten och regnvatten till största delen är fasta.

– Det nya förslaget innehåller en större del fasta avgifter som är oberoende av vattenförbrukningen. Den faktiska vattenförbrukningen kommer att spela en mindre roll än tidigare. På så sätt får vi en taxa som bättre speglar kostnaderna för att rena, producera, distribuera och använda vatten, säger Elin Jansson, chef på planeringssektion för ledningsnät på Uppsala Vatten.

Uppsalas VA-taxa lägre än genomsnittet
Om Uppsala Vattens förslag går igenom går Uppsala över till en konstruktion som de flesta kommuner i Sverige redan har. Uppsala har förhållandevis låga avgifter i jämförelse med resten av landet och har en lägre avgift än majoriteten av Sveriges kommuner.

Uppsala Vattens styrelse föreslår att den nya taxekonstruktionen träder i kraft 1 april 2020. Det är kommunfullmäktige som beslutar om VA-taxan.

Rent vatten, smarta kretslopp - för hållbart liv i ett växande Uppsala.

Uppsala Vatten är ett kommunägt bolag som arbetar med dricksvatten, rening av avloppsvatten, hämtning av hushållsavfall, produktion av biogas samt återvinning av avfall. Verksamheten präglas av stort engagemang och högt tekniskt kunnande. Till vårt förfogande finns bland annat fjorton vattenverk, 10 avloppsreningsverk, en modern avfallsanläggning med deponi samt en biogasanläggning som producerar drivmedel till bilar och bussar. Vi sköter även om 680 kilometer vattenledningar, 850 kilometer avloppsledningar och ett 100-tal pumpstationer.

Våra kunder är privatpersoner och företag i Uppsala kommun. Vi är omkring 210 anställda med en nettoomsättning på drygt 520 miljoner kronor (2015).