Uppsala Vatten och Avfall AB

Uppsala Vatten ger böcker med hård pärm nytt liv

Nu börjar Uppsala Vatten att samla in böcker med hård pärm för återvinning. Förhoppningen är att samla in 180 ton böcker varje år – nästan 500 kilo böcker varje dag – för att materialåtervinnas och blir nya böcker istället för att eldas upp.

Tidigare har det inte funnits något bra system för att materialåtervinna böcker av den här typen. De har eldats upp tillsammans med andra brännbara sopor. Nu samlar vi istället in böckerna för att tillsammans med flera pappersbruk i Norden återvinna pappret så att gamla uppslagsverk som bara står och samlar damm istället kan bli en ny bok, säger Tobias Linnesköld, sektionschef för återvinningscentralerna på Uppsala Vatten

Under hösten har böcker med hård pärm samlats in på prov på återvinningscentralen i Librobäck och resultatet har varit över förväntan. Under provperioden i Librobäck har vi samlat in ungefär 10 ton böcker per månad.

– Det känns väldigt kul att äntligen rulla igång på alla återvinningscentraler. Insamling av böcker är en enkel åtgärd som leder till stora miljövinster, säger Tobias Linnesköld.

Böcker med mjuk pärm, typ pocketböcker, ska precis som tidigare läggas i containern för tidningar.

Uppsala Vatten och Avfall AB

Rent vatten, smarta kretslopp - för hållbart liv i ett växande Uppsala

Uppsala Vatten ger dig rent vatten och smarta kretslopp i ett växande Uppsala.

Vårt mål är att aktivt bidra till ett hållbart samhälle. Det gör vi genom att ständigt utveckla nya resurssmarta lösningar och uppmuntra till återvinning och återbruk. Vi ger Uppsala dricksvatten, renar avloppsvatten och tar hand om regnvatten. Vi skapar kretsloppstjänster där vi gör biogas av matavfall, minskar vattenförbrukningen och återanvänder material på bästa sätt.

Vi är en del av Uppsala kommun och en av de ledande aktörerna i branschen.

Följ Uppsala Vatten och Avfall AB

Senaste pressmeddelandena från Uppsala Vatten och Avfall AB