Uppsala Vatten har byggt en besticktron!

Varje dag rensar Uppsala Vatten bort 10 kilo bestick från det insamlade matavfallet som kommer till biogasanläggningen. Det är 3,5 ton felsorterade bestick varje år. Vi har nu byggt en tron av två veckors insamlade bestick. Under påsklovet kommer tronen att finnas på Pumphuset för alla som vill provsitta den.

Tronen består av cirka 4 000 tusen bestick. Det är en bråkdel av de omkring 100 000 bestick som varje år rensas ut från det matavfall som samlats in för att bli biogas på biogasanläggningen i Uppsala.

­– Bestick hör inte hemma i matavfallet. Vi tror inte att de här besticken har slängts med flit, de råkar följa med när man skrapar ner sina matrester i matavfallspåsen på till exempel skolor. Med tronen vill vi på ett roligt sätt uppmärksamma vikten av att sortera rätt, eftersom allt annat är resursslöseri, säger Jasmine Eklund, kommunikatör på Uppsala Vatten.

Provsitt tronen

Under påsklovet kan vem som helst komma och provsitta besticktronen i Pumphuset i Uppsala som har påsklovsöppet 13-18 april klockan 11-16.

Den interaktiva utställningen i resten av Pumphuset har också öppet för den vill lära sig mer om Uppsalas vatten- och avfallshantering.

Pressvisning

Den 12 april klockan 13-14 i Pumphuset. Adressen är Munkgatan 2, vid Svandammen.

Fakta om besticktronen

Tronen väger omkring 120 kilo.

Den består av 4 000 bestick som samlats in från det matavfall som kommer till biogasanläggningen i Uppsala.

Varje år rensas 3,5 ton bestick ut från det insamlade matavfallet. Det är 10 kilo om dagen.

Det är omkring 300 bestick varje dag som rensas ut. Det blir omkring 100 000 bestick på ett år som rensas ut.

Biogasanläggningen tar emot 30 000 ton matavfall varje år. 10 000 ton kommer från Uppsala kommun, 20 000 ton kommer från andra kommuner: Danderyd, Järfälla, Lidingö, Sollentuna, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Täby, Upplands Väsby och Vallentuna, Tierp, Norrtälje, Hudiksvall, Östhammar och Knivsta.