Uppsala Vatten inför striktare ordning på återvinningscentralerna

Just nu tillbringar Uppsalaborna mycket tid hemma. Många verkar passa på att röja på vinden eller starta renoveringsprojekt. För trycket på återvinningscentralerna är rekordhögt - och tyvärr respekterar många inte de regler som finns.

– Det är den största anstormningen jag sett på de nio år jag jobbat på Uppsala Vatten, säger Tobias Linnesköld, sektionschef för återvinningscentralerna på Uppsala Vatten.

Tyvärr ser vi att många inte respekterar de rekommendationer som finns om att hålla ett avstånd på minst 1,5 meter till andra personer och att inte utsätta andra för smittrisk när man själv har symtom.

För att skydda våra medarbetare och besökare kommer Uppsala Vatten därför att:

• Be kunder som uppvisar sjukdomssymtom att åka hem och komma tillbaka när hen är frisk och symtomfri. Vi gör det för att skydda alla andra besökare och våra medarbetare.
  • Tillfälligt stänga infarten till återvinningscentraler när det blir trängsel eller fler än 50 personer samtidigt på anläggningen.

– Det kan ta lite längre tid men det är viktigt att besökarna väntar kvar i sina bilar tills vi släpper in igen, säger Tobias Linnesköld,

För de som ingår i riskgrupper, till exempel alla över 70 år, rekommenderar vi att helt undvika återvinningscentralerna på helgerna och istället komma till oss på vardagkvällarna. Flera återvinningscentraler har öppet till klockan 20.00 och de två sista timmarna brukar det vara lite lugnare.

Alla öppettider för de åtta återvinningscentralerna i Uppsala kommun finns på https://www.uppsalavatten.se/avc