Uppsala Vatten startar sopig realityserie

I morgon startar Uppsala Vattens realityserie. I fyra avsnitt får vi följa tre olika hushåll i deras kamp att sortera allt det avfall som uppstår i en vanlig Uppsalavardag. För det är inte alltid lätt att göra rätt.

Uppsala Vattens plockanalys från 2018 av hushållsavfallet på tre orter i Uppsala visar att bara en tredjedel av det som Uppsalaborna slänger som brännbara sopor faktiskt är brännbara sopor. Resten är i huvudsak matavfall och förpackningar som hamnat fel och bränns helt i onödan istället för att återvinnas. Samtidigt har Uppsalaborna blivit allt mer positiva till att källsortera.

För att öka kunskapen och viljan att sortera, skapar Uppsala Vatten nu en helt egen realityserie - en DokuSopa.

– Vi vill visa hur vanliga hushåll tar hand om sitt avfall och genom att låta vanliga uppsalabor visa sina svårigheter, funderingar men också lösningar inspirera och ge tips till andra på hur man sorterar rätt säger Anna Hjerne, avfallsingenjör på Uppsala Vatten.

– Människor lyssnar allt mindre på auktoriteter och allt mer på personer man litar på. Det kan vara vänner, släktingar, grannar eller kollegor. Vi hoppas med DokuSopan kunna öka intresset för att ta ett större eget ansvar. Felsorteringen av vårt avfall kostar oss, det vill säga våra kunder, miljontals kronor varje år. Så det är inte bara miljön som vinner på att vi sorterar bättre, det är en ekonomisk fråga för oss alla, fortsätter Anna Hjerne.

DokuSopan kommer att visas på sociala medier och förutom två barnfamiljer deltar även en studentkorridor.

– Som studenter vill vi förstås också bidra till ett mer hållbart samhälle. Även om vi inte har lika gott om plats som de som bor i ett eget hus skapar vi tillsammans mycket avfall, och kan säkert ta hand om det ännu bättre än idag, säger Sara Nilsson som tillsammans med sina korridorskamrater på Karlsrogatan valt att delta i realityserien.

Rent vatten, smarta kretslopp - för hållbart liv i ett växande Uppsala.

Uppsala Vatten är ett kommunägt bolag som arbetar med dricksvatten, rening av avloppsvatten, hämtning av hushållsavfall, produktion av biogas samt återvinning av avfall. Verksamheten präglas av stort engagemang och högt tekniskt kunnande. Till vårt förfogande finns bland annat fjorton vattenverk, 10 avloppsreningsverk, en modern avfallsanläggning med deponi samt en biogasanläggning som producerar drivmedel till bilar och bussar. Vi sköter även om 680 kilometer vattenledningar, 850 kilometer avloppsledningar och ett 100-tal pumpstationer.

Våra kunder är privatpersoner och företag i Uppsala kommun. Vi är omkring 210 anställda med en nettoomsättning på drygt 520 miljoner kronor (2015).