Uppsala Vatten uppmanar alla som kan att vänta med besök på återvinningscentralen

Under de två veckor som Folkhälsomyndighetens lokala rekommendationer gäller i Uppsala, uppmanar Uppsala Vatten alla som kan att vänta med sina besök till återvinningscentralerna. Under perioden kommer även Återbruket att ta paus, så inga återanvända produkter kommer att tas emot.

– Vi har ett fortsatt högt tryck på våra återvinningscentraler och sedan tidigare vet vi att besöken brukar öka under höstlovet, som infaller nästa vecka. Därför ber vi nu alla att vänta med besöken hit, så att vi alla kan hjälpa till att trycka tillbaka smittspridningen i Uppsala, säger Tobias Linnesköld, sektionschef för återvinningscentralerna på Uppsala Vatten.

Uppmaningen att vänta med besök gäller precis som Folkhälsomyndighetens allmänna regler för Uppsala län fram till 3 november.

Till de som trots allt måste besöka en återvinningscentral – vill vi påminna om några saker som är bra att tänka på inför och under ett besök på återvinningscentralen:

🔘 Kom inte till återvinningscentralen om du har symtom. Du är välkommen när du blivit frisk.

🔘 Vi stänger tillfälligt om det blir trängsel eller mer än 50 personer på anläggningen. Vänta kvar i bilen tills det blir din tur.

🔘 När du besöker återvinningscentralen – håll ett avstånd till andra på minst 1,5 meter.

🔘 Undvik att åka till återvinningscentralen på helgen, när det är som mest besökare. Utnyttja istället att Uppsalas återvinningscentraler har Sveriges bästa öppettider. Välj en tid med färre besökare, som till exempel vardagskvällar. Se alla öppettider på uppsalavatten.se/avc.

🔘 Glöm inte att förpackningar går att lämna vid till exempel obemannade återvinningsstationer.