Uppsala Vattens PFAS-dom tas upp av domstol

Mark- och miljööverdomstolen har beslutat att pröva den tidigare domen om Försvarsmaktens ansvar för PFAS-föroreningarna i Uppsala. Det var en oenig mark- och miljödomstol som då ansåg att Försvarsmakten inte behöver ta ansvar för sina PFAS-föroreningar i Uppsala Vattens produktionsbrunnar.

– Det är ett positivt besked för oss men också ett väntat beslut. Domen i mark- och miljödomstolen var fel och en stor förlust för både miljön och alla Uppsalabor. Nu får vi chansen att få domen ändrad, säger Sigrid De Geyter, vd på Uppsala Vatten.

Uppsala Vatten skickade in sin stämningsansökan i juni 2019 till Mark- och miljödomstolen vid Nacka tingsrätt och stämde Försvarsmakten på 252 miljoner kronor. Uppsala Vatten har hittills betalat drygt 37 miljoner kronor för att rena vattnet och beräknar att bolaget kommer att ha en kostnad på omkring 4 miljoner kronor.

– Vårt överordnade mål med den här processen är inte den ekonomiska kompensationen. Vi vill i första hand att skapa incitament för Försvarsmakten att vidta nödvändiga saneringsåtgärder för sin förorening av vårt gemensamma vatten. Dricksvattenintresset är också en viktig totalförsvarsfråga som vi borde värna om gemensamt, säger Sigrid De Geyter.

Läs mer om domstolsprocessen på www.uppsalavatten.se/pfas