Uppsala Vattens stämning av Försvarsmakten: Nu inleds förhandlingarna

På tisdag den 24 augusti inleds domstolsförhandlingarna mellan Uppsala Vatten och Försvarsmakten. Uppsala Vatten har stämt Försvarsmakten på 252 miljoner kronor för de PFAS-föroreningar som upptäcktes i Uppsalas dricksvatten 2012.

– Uppsala Vattens överordnade mål är att Försvarsmakten vidtar nödvändiga åtgärder för att minska sin förorening av vårt gemensamma vatten. Som det är nu får Uppsalaborna betala för Försvarsmaktens förorening och det tycker inte vi är rätt, säger Sigrid De Geyter, vd på Uppsala Vatten.

Uppsala Vatten har hittills betalat drygt 37 miljoner kronor för att rena vattnet och beräknar att bolaget kommer att ha en kostnad på cirka 4 miljoner kronor varje år framöver. Det totala beloppet i stämningsansökan inkluderar de kostnader Uppsala Vatten har haft hittills samt för framtida kostnader.

Domstolsförhandlingarna äger rum i Mark- och miljödomstolen vid Nacka tingsrätt.

Läs mer om processen på www.uppsalavatten.se/pfas