LerniaLernia

Uppsalabor tycker det är svårast i Sverige att skaffa nya vänner

Lernia lanserar kurs som ska göra svenskarna världsbäst på vänskap Boende i Uppsala län är de som upplever att det är svårast att skaffa nya vänner. Det visar en undersökning som Demoskop har genomfört på uppdrag av bemannings- och utbildningsföretaget Lernia. För att råda bot på problemet lanserar nu Lernia Interaktion För Svenskar (IFS), en kurs med 36 forskningsbaserade frågor som ska leda till vänskap.

IFS miljön och loggan

Enligt en årlig studie från Expat Insider är svenskar sämst i världen på att skaffa nya vänner.* Demoskops undersökning visar att även Uppsalabor själva anser att det är svårt att knyta vänskapsband. Mer än en tredjedel, 35 procent, av de boende i Uppsala tycker att det är svårt, vilket är högsta siffran i Sverige och kan jämföras med till exempel Skåne och Örebro där endast en av fyra upplever det så. Undersökningen visar även att bara en av tre Uppsalabor har fått mer än en ny nära vän det senaste året. Bland heltidsanställda i Uppsala vill en av fyra ha fler vänner på sitt jobb.

Den vänskap som skapas på arbetsplatser är en av de viktigaste nycklarna till en fungerande integration. Inte minst i Uppsala där så pass många som en tredjedel tycker det är svårt att få nya vänner. Vi hoppas kunna hjälpa fler personer att skapa nya vänner och bryta fördomar, säger Elias Wästberg, kommunikationschef på Lernia.

Med Interaktion För Svenskar (IFS) vill bemannings- och utbildningsföretaget Lernia hjälpa svenskarna på traven att bli världsbäst på att knyta nya vänskaper. Forskning från Göteborgs Universitet visar även att vänskapsband som knyts på arbetsplatsen är en av de viktigaste faktorerna för lyckad integration.**

Vi har alla ett ansvar för en fungerande integration och vänskapsband på jobb och utbildningar är en av nycklarna till minskat utanförskap. Därför har vi skapat IFS som ska ge bättre förutsättningar för integration på svenska jobb och utbildningar, säger Elias Wästberg, kommunikationschef på Lernia.

Interaktion För Svenskar (IFS) är en interaktionskurs bestående av 36 frågor som, om de ställs i rätt ordning, ska leda till vänskap mellan personerna som ställer dem till varandra. Frågorna har tagits fram tillsammans med psykologen Anna Bennich Karlstedt och bygger på den amerikanske psykologen Arthur Arons forskning med evidensbaserade frågor som ska optimera förutsättningarna för kärlek.

Vi har tagit avstamp i den här forskningen och anpassat frågorna så att de riktas mot att skapa vänskap, i klassrum och på arbetsplatser. Frågorna blir stegvis mer personliga vilket ökar möjligheterna att känna sig nära den person man pratar med. Grundtanken bakom frågorna är att båda parter ska känna sig sedda, förstådda och accepterade. Vilket är en av grundbultarna i varje nära relation, säger Anna Bennich Karlstedt.

Bilder och mer information finns här: https://www.dropbox.com/sh/gmf71ij7as0yqri/AAAE8PV1riDFZJXSQhFYQbT1a?dl=0

Andel av de tillfrågade som uppger att det är mycket eller ganska svårt att skaffa nya vänner:

• Uppsala län: 35%
  • Västerbottens län: 32%
  • Småland: 28%
  • Norrland: 28%
  • Stockholm: 28%
  • Västra Götaland: 28%
  • Östra Götaland: 27%
  • Skåne: 25%
  • Örebro län: 25%
  • Samtliga tillfrågade: 28 %

* Expat Insider 2017: https://cms-internationsgmbh.netdna-ssl.com/cdn/file/2017-09/Expat_Insider_2017_The_InterNations_Survey.pdf

** Diverse workplaces and interethnic friendship formation – A multilevel comparison across 21 OECD countries: https://www.gu.se/forskning/publikation?publicationId=204338

Om Interaktion För Svenskar (IFS)

Interaktion För Svenskar (IFS) är en interaktionskurs bestående av 36 frågor framtagna för att optimera förutsättningarna för vänskap. Frågorna tar avstamp i evidensbaserad forskning och ska hjälpa svenskarna på traven att bli världsbäst på att knyta nya vänskaper. Läs mer på www.lernia.se/ifs

Om Anna Bennich Karlstedt

Anna Bennich Karlstedt är leg psykolog och psykoterapeut med många års erfarenhet inom relationer, arbetsmiljö och kommunikation. Hon arbetar i sin verksamhet främst med hälsofrågor och att skapa hållbara relationer. Anna har vid två tillfällen (2014 och 2016) nominerats till Stora Psykologpriset.

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd i Demoskops telefonrekryterade OnlinePanel, baserat på ett slumpmässigt urval bland allmänheten 18 år och uppåt. Totalt genomfördes 1 800 intervjuer under perioden 27 mars - 6 april 2018.

36 frågor som leder till vänskap

De 36 frågorna som leder till vänskap bygger på forskning från psykologen Arthur Aron och hans frågor som är optimerade för intimitet och kärlek. Lernia har tillsammans med psykologen Anna Bennich Karlstedt anpassat dessa till att istället leda till vänskap. Frågorna ska ställas i kronologisk ordning, från 1 till 36. Frågorna kan ställas på en och samma gång eller delas upp i sex olika sittningar. Varje block representerar en sittning.

BLOCK 1

1. Om du fick träffa en känd person, vem skulle det vara?

2. Vilken superkraft skulle du vilja ha?

3. Är du en mail- eller telefonperson? Varför?

4. När trivs du som bäst på ett jobb eller en utbildning?

5. När skrattade du högt senast?

6. Vad skulle du välja, jättesmart eller jättesnygg?

BLOCK 2

7. När känner du dig bortskämd?

8. Nämn minst en egenskap du uppskattar hos den du pratar med.

9. När grät du senast? Varför?

10. Vad från dina föräldrar vill du inte föra vidare till dina barn?

11. Berätta om en tidigare jobb- eller utbildningserfarenhet och vad du gillade och inte gillade med den.

12. Vad skulle du egentligen vilja sluta göra?

BLOCK 3

13. Tror du på liv efter döden?

14. Om du inte kände några begränsningar, vad skulle du vilja göra imorgon?

15. Vad är du mest stolt över i ditt liv?

16. Nämn den viktigaste egenskapen hos en vän.

17. När var du riktigt lycklig senast?

18. Berätta om ett jobbigt minne.

BLOCK 4

19. Vad önskar du att du hade mer tid till?

20. Har du avslutat en vänskap någon gång?

21. Vad är trygghet för dig?

22. Ge den du pratar med tre komplimanger.

23. Berätta om dina första skolår, vem var du och hur har det påverkat dig?

24. Vem har du bäst relation till i din familj?

BLOCK 5

25. Beskriv hur den du pratar med upplever dig som person.

26. Avsluta meningen ”Jag önskar att jag hade någon jag kunde dela…”

27. Vad skulle du vilja börja varje dag med?

28. Berätta för den du pratar med vad ditt första intryck av hen var.

29. Vad gör dig generad?

30. Blir du besvärad när folk visar starka känslor?

BLOCK 6

31. Vilken av sakerna du äger tycker du mest om?

32. Bör man diskutera privata saker som kärlek, politik och pengar med kollegor/klasskamrater?

33. Hade du ett favoritgosedjur/leksak som barn? Berätta om det.

34. Beskriv en relation till en familjemedlem som du önskar var bättre.

35. Vem som inte lever längre saknar du mycket?

36. Be den du pratar med berätta om hens tre bästa tips för att leva ett lyckligt liv.

Bonus: Titta in i varandras ögon i 60 sekunder utan att titta bort.

IFS miljön och loggan
Bild på första interaktionsparet i Lernias IFS filmer
Bild på andra interaktionsparet i Lernias IFS filmer
Bild på tredje interaktionsparet i Lernias IFS filmer
Pressbild Elias Wästberg
Bild på interaktionsmiljön i IFS filmerna från Lernia
Bild på fjärde interaktionsparet i Lernias IFS filmer

Lernia är en av Sveriges ledande kompetenspartner inom utbildning, bemanning och omställning. Lernia utvecklar människor, företag och organisationer med rätt kompetenslösningar i arbetslivets och arbetsmarknadens alla skeden. Lernia bidrar till en bättre matchning på arbetsmarknaden och ser till att fler människor kommer i egenförsörjning och att fler företag och organisationer kan stärka sin konkurrenskraft.

Abonnera på våra pressmeddelanden.