Uppsalahus kan koras till årets bästa bostad

Inspiration Rosendal i Uppsala har nominerats till Sveriges Arkitekters Bostadspris. Det nyuppförda bostadshuset tävlar med tre andra, ett i Malmö och två i Stockholm. Vinnaren koras på Arkitekturgalan den 19 mars.

Foto: Daniel Pettersson

– Syftet med Bostadspriset är att höja kvaliteten i bostadsbyggandet. Det gör vi genom att uppmärksamma nytänkande exempel på när bostadsarkitektur möter dagens krav på och föreställningar kring vad som är en god bostad, säger Elisabet Elfström, vice förbundsdirektör på Sveriges Arkitekter.

Inspiration Rosendal i Uppsala bockar av både ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet i sina 347 bostadsrätter. De är små, 1–3 rok, och har låga boendekostnader för att studenter och andra med små plånböcker ska kunna bo där. Energiförbrukningen är mycket låg och den boende har möjlighet att påverka sin egen förbrukning via en app. Huset har många möjliga platsen för sociala möten, de mest spektakulära ett gym i sex våningar och en löparbana på taket. Ansvariga arkitekter är Mikael Ahrbom, arkitekt SAR/MSA och Michael Christensen, Christensen & Co Arkitekter. Beställare är Rosendal Fastigheter.

De fyra byggnaderna är utvalda bland ett 70-tal inskickade förslag. Juryn har därefter besökt 19 bostadshus för att på plats studera bland annat hur de förhåller sig till omgivningen, hur planlösningarna fungerar och hur de nytänkande lösningarna möter verkligheten.

– Dagens kvalitetsprojekt har lämnat idén om att mekaniskt dela in människor i olika kundgrupper ifråga om familjebildning eller arbete. In kommer istället lyhörda tolkningar av boendets olika schatteringar, mer som blues eller poesi än som standarder. Att driftiga och kunniga developers tar ansvar för att göra vackra, positiva avtryck i stadsbilden är också glädjande. Det är rimligt att som medborgare ha höga förväntningar på dem som agerar i de offentliga rummen, kommenterar juryns ordförande, arkitekt SAR/MSA Ingrid Reppen.

De övriga nominerade är:

Ohboy i centrala Malmö, en korsning av bostäder och hotell med smarta ekologiska lösningar. Cord Siegel är både ansvarig arkitekt SAR/MSA och har byggt projektet i egen regi.

79&Park i Stockholm, en bostadsrättsförening som präglas av klättrande terrasser och dess grönska. Bjarke Ingels på danska kontoret BIG är ansvarig arkitekt och Oscar Properties beställare.

Lyceum i Stockholm, en ombyggnad av två universitetsbyggnader till bostadshus som ligger inom ett byggnadsminnesförklarat kvarter. Ansvarig arkitekt är Andreas Martin-Löf, arkitekt SAR/MSA, och beställare Oscar Properties.

Samtliga bilder kan användas fritt av redaktioner för artiklar om Bostadspriset. För frågor om pressbilder och intervjuer, kontakta presschef Elisabet Näslund.

Foto: Daniel Pettersson
Foto: sara Brehmer

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Sienaprisets nominerade greppar centrala samhällsfrågor15.1.2019 08:08Pressmeddelande

Juryn för Sienapriset, som belönar årets bästa landskapsarkitektur, har valt ut fyra nominerade som alla är goda exempel på aktuella trender inom svensk och europeisk landskapsarkitektur. Striden står mellan Hälleskogsbrännans naturreservat i Västmanland, Jubileumsparken i Göteborg, Millennieskogen i Malmö och Solhagaparken i Huddinge. Vem som mottar Sveriges Arkitekters Sienapris avgörs på Arkitekturgalan den 19 mars.