Åre 2019Åre 2019

Uppskattad infoträff för Årebor: ”Man har en bra tanke kring helheten”

Intresset för vad som händer inför alpina VM 2019 är stort, inte minst bland Åre bys många näringsidkare. Därför bjöd Åre 2019 in till öppet hus med VM-soppa och en stor dos information om vad som pågår i organisationen och hur byn kommer att se ut i full VM-skrud.

– Jag kom hit för att man är nyfiken på att höra vad som planeras och är på gång. Det kommer ju att påverka oss på många olika sätt både som näringsidkare och bybor, säger Andres Sihvonen som driver butik och uthyrning i byn.

Han och hundrataletÅrebor kom till Nationalarenan på torsdagen för att smaka på VM-soppan och för att få information om tävlingarna, byn och arenan. Fokus låg framför allt på att delge deltagarna om de delar av arrangemanget kring alpina VM som direkt påverkar deras verksamheter, som vilka delar av byn som stängs av för biltrafik under VM-perioden.

Vd Niklas Carlsson inledde med en allmän dragning om vad som händer i organisationen just nu och hur Åre 2019 ligger till med planeringen och vad som återstår. Kaj Linde, ansvarig för event, fortsatte med att informera om hur trafiken och bykärnan samt VM-arenan kommer att se ut under alpina VM.

– Det känns som att man har en bra tanke kring helheten med allt kring tävlingarna och det som händer på byn. Så det känns bra tycker jag, säger Andres Sihvonen.

Även Hans Olsson, assisterandesportchef, och Madelene Aalto, volontärsansvarig, informerade om hur skidsystemet kommer att se ut, hur tävlingsarenan byggs och hur det ser ut med volontärsrekryteringen. Det sammantagna intrycket var att informationen var nyttig och att deltagarna var nöjda med att dels få ta del av händelseutvecklingen.

– Jag oroar mig inte. Så länge man kan prata med varandra så tror jag allt går att lösa. Och det intrycket tycker jag gavs, att man är öppen för att det ska bli bra för alla. Det känns förhoppningsfullt. Det gäller bara att vara med så man inte kommer för sent in i processen för då kan det bli svårt, säger Andres Sihvonen.

Presentationen i korthet

Cirka 70 nationer deltar
11 medaljtävlingar kommer att genomföras mellan 5 och 17 februari
Över 600 åkare deltar
1300 medierepresentanter från hela världen är på plats
Sammanlagt kommer 600 TV-timmar kablas ut
120 000 besökare förväntas komma till Åre
700 000 TV-tittare kommer att se alpina VM i Åre

Hållbarhet
Åre 2019s hållbarhetsarbete går ut på att skapa hållbarhet både för människor och miljö. Bland annat arbetar organisationen för att genomföra ett fossilfritt VM.
Åre 2019 samarbetar med Håll Sverige Rent, Protect our Winters, LRF och jobbar för att säkra en ISO-certifiering.

Sponsring, loggor och merchandise
Endast sponsorer får använda sig av Åre 2019s logga. Användning av loggan ska godkännas av Åre 2019 och övriga rättighetsägare.
Huvudsponsorn SkiStar är officiell leverantör av alla merchandise för Åre 2019.

Skidsystem och sportarena
Skidsystemet påverkas av alpina VM men de allra flesta av backarna kommer att vara öppna som vanligt.
SkiStar kommer också att sköta preparering och pistning av alla områden som vanligt.
Starten av herrarnas störtlopp har flyttats upp till toppen av berget och damernas störtlopp får en ny dragning vid starten.

Arenorna och Åre by
Alla medaljtävlingar kommer genomföras på Sveriges alpina nationalarena.
Kvaltävlingarna genomförs i Hamrebacken i Duved.
En sponsorby kommer att byggas upp vid ICA.
Torget kommer att bli navet i VM-festen och festivalarena.
En scen byggs i parken där ceremonier kommer att hållas.
Byn stängs av på ungefär samma sätt som under Höstmarknaden.

Volontärer
Över 800 volontärer har bekräftat att de deltar under alpina VM 2019.