Uppskattad lagbok i ny upplaga

För fjärde året i rad lanserar Studentlitteratur en ny upplaga av Sveriges Lag. ”Den svarta lagboken” har tagits emot väl hos såväl juridikstuderande som yrkesverksamma, och har kommit att uppskattas för sin lättöverskådliga och pedagogiska struktur.

Sveriges Lag är en sammanställning av svensk lagstiftning innehållande gällande författningar, förordningar och EU-fördrag. Lagarna är indelade i 28 ämnesområden där den huvudsakliga lagstiftningen under respektive ämnesområde anges först, varpå övriga författningar följer i kronologisk ordning. Den pedagogiska strukturen gör att det upplevs som enkelt att använda Sveriges Lag,i förhållande till ett traditionellt upplägg.

Sveriges Lag innehåller ca 850 författningar, hänvisningar till centrala förarbeten och rättsfall. Samtliga refererade rättsfall från Högsta domstolen, Arbetsdomstolen, Marknadsdomstolen, Migrationsöverdomstolen och Högsta förvaltningsdomstolen är beskrivna i ett omfattande rättsfallsregister. Tre innehållsförteckningar – ett byggt på rättsområden, ett på bokstavsordning och ett kronlogiskt – gör det enkelt att snabbt hitta relevant information.

En digital version av Sveriges Lag ingår, med möjlighet att använda lagboken i dator eller surfplatta. På ett smidigt sätt går det att söka, göra anteckningar och markeringar som kan skrivas ut eller föras över i lagboken.

Årets upplaga innehåller författningar som trätt i kraft per 1 januari 2016. Rättsfallshänvisningarna och registret är uppdaterat, omarbetat och utökat. Sveriges Lag 2016 har även kompletterats med ett antal nya författningar, bland dessa kan Läkemedelslag, Lag om arv i internationella situationer samt Lag om internationell järnvägstrafik nämnas. Prisbilden ligger liksom tidigare år runt 1300 kr, något som uppskattas av studenter.

Genom samarbete med lärare från landets juristprogram utvecklas och fastställs lagbokens innehåll och utformning. Redaktörsrådet består av Rolf Dotevall, professor Göteborgs universitet; Kajsa Henning Mäki, adjunkt Umeå universitet; Eva Lindell-Frantz, lektor Lunds universitet; Jori Munukka, professor Stockholms universitet; Joakim Nergelius, professor Örebro universitet; Laila Zackariasson, professor Uppsala universitet.

För ytterligare kommentarer:

Caroline Boussard, förläggare Juridik och Statsvetenskap.
Caroline.boussard@studentlitteratur.se

För att beställa ett exemplar av Sveriges Lag 2016:
 www.studentlitteratur.se/#9789144109954/Sveriges+Lag+2016

Pressbilder för redaktionell användning finns att ladda ner.

Kurslitteraturpriset firar 10 år – nu startar 2018 års tävling10.1.2018 08:00Pressmeddelande

Nu startar den tionde omgången av Kurslitteraturpriset, Sveriges finaste utmärkelse till författare av ny kurslitteratur. Priset är instiftat av Studentlitteratur och syftar till att visa på kurslitteraturens betydelse för den högre utbildningen i Sverige. Priset är också ett sätt att uppmärksamma och belöna författarnas värdefulla arbete. För mer information, se www.studentlitteratur.se/kurslitteraturpriset.

Har ni en informationssäker kultur på jobbet?31.10.2017 10:55Pressmeddelande

Vi hör ofta i nyheterna om informationsläckor och känsliga uppgifter som har kommit på villovägar. Säkra tekniska lösningar är naturligtvis väsentliga – men det räcker inte. Den nyutkomna boken Informationssäkerhet och organisationskultur lyfter fram vikten av att skapa en säkerhetsmedveten kultur inom organisationen. – Det här är den första boken i ämnet informationssäkerhet med fokus på kultur. Oftast fokuserar man på tekniska lösningar, och det är jätteviktigt, men vi vill lyfta fram de sociala aspekterna inom informationssäkerhet, säger Jonas Hallberg, teknisk doktor och verksam vid FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut). Boken är ett led i ett forskningsprogram med just detta syfte, som har finansierats av MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap). Programmet har pågått i fem år och har genererat ett flertal vetenskapliga publikationer. Medverkande i programmet, och författare till boken, är ett stort antal forskare från flera svenska universitet och FOI. Det innebär att

Minusräntor förklaras i fjortonde upplagan av Vår ekonomi13.9.2017 15:00Pressmeddelande

Vår ekonomi är den mest sålda läroboken i Sverige. 30 år efter att boken först publicerades kommer nu den fjortonde upplagan, uppdaterad med den senaste utvecklingen för svensk och internationell ekonomi. – Med den senaste finanskrisen, minusräntor och en intensiv migrationsdebatt har verkligheten sprungit ifrån många gamla läroböcker. Den nya upplagan av Vår ekonomi är modern, uppdaterad och anknyter till dagens debatt, säger SEB:s seniorekonom Klas Eklund, bokens författare.

Årets Kurslitteraturpris till bok om modern industriell ekonomi16.6.2017 09:36Pressmeddelande

Genom att den banar väg för en modern syn på ämnet industriell ekonomi och ger en förståelse för ekonomi i teknikintensiva verksamheter, belönas den kommande boken Modern industriell ekonomi med årets Kurslitteraturpris. – Vår förhoppning är att boken ska tydliggöra vad ämnet industriell ekonomi står för idag och därmed också kan ladda begreppet "industriell" med nya värden, säger författarna.