UPPSTART FÖR SOCIALDEMOKRATERNAS NYTILLSATTA JÄMLIKHETSGRUPP

Idag hålls det första mötet för den socialdemokratiska arbetsgrupp som ska ta fram en ny fördelningspolitik för jämlikhet och rättvisa.

Det har under de senaste åren blivit en allt mer vedertagen uppfattning att ojämlikhet och ekonomiska klyftor får negativa effekter för hela samhället. Det handlar om alltifrån försämrad hälsa till ökad brottslighet, sämre skolresultat och faktiskt också lägre ekonomisk tillväxt, något som bland annat Internationella valutafonden och OECD konstaterat.

Socialdemokraterna tillsatte under sommaren en arbetsgrupp som syftar till att utveckla nya generella samhällsreformer för att minska just skillnader i inkomst, förmögenhet och levnadsvillkor på lång sikt – samt minska skillnader mellan olika delar av landet. Gruppen leds av Magdalena Andersson (S), som menar att detta reformarbete kommer vara prioriterat under mandatperioden.

På gruppens första möte på måndagen presenterade LO-utredaren Marika Lindgren Åsbrink slutsatserna från den nyligen publicerade rapporten Program för jämlikhet. Rapporten lyfter bland annat fram att den ökande ojämlikheten i Sverige under de senaste decennierna inte främst beror på löneskillnader, utan på den låga beskattningen av kapital.

Utöver Magdalena Andersson består Jämlikhetsgruppen av Katrin Stjernfeldt Jammeh, kommunstyrelsens ordförande i Malmö, Fredrik Olovsson, ordförande för riksdagens finansutskott, Bodil Hansson, kommunstyrelsens vice ordförande i Sundsvall, Ola Pettersson, chefsekonom på LO och Philip Botström, ordförande för SSU.

En plan för det fortsatta arbetet har tagits fram under sommaren. Gruppen kommer att i dialog med fackföreningsrörelsen, forskarvärlden och tankesmedjor ta fram en ny fördelningspolitik för jämlikhet och rättvisa. Arbetet kommer att pågå under hela mandatperioder. Gruppen har fått i uppdrag att presentera sitt arbete i två rapporter; en som ska färdigställas till hösten 2020 och en under hösten 2021. De sammanträder ungefär varannan vecka under hösten.

Presskontakt

Martin Rynoson, pressekreterare för Socialdemokraterna, 0725-315 526, press@socialdemokraterna.se