Uppsving för hemmaprojekten

Byggmaterialhandeln och gör-det-själv-marknaden är sektorer i näringslivet som kan ha gynnats av, den i övrigt så tragiska, pandemin. NAVET Analytics beräknar att den samlade omsättningen i bygghandeln ökade med omkring 13 procent i fasta priser under årets första sju månader jämfört med samma period 2019.
Uppsving för hemmaprojekten, bild: Navet

En stor del av byggmaterialförsäljningen sker direkt till konsument, den s k G-D-S-marknaden. NAVET Analytics uppskattar att den marknaden kan komma att växa med 4 procent i år. I takt med att konjunkturen dämpas och arbetsmarknaden försvagas är det troligt att det sker en nedgång med i storleksordningen 2 procent 2021. Flera faktorer ligger bakom den positiva utvecklingen i år, säger Jens Linderoth som är analysansvarig på företaget. Många har tvingats eller valt att arbeta hemifrån. Reserestriktioner har inneburit att semestern spenderats i hemmet eller fritidshuset. Permitteringar har lett till mer fritid. Sammantaget betyder detta mer tid för eventuella hemmaprojekt och en renoveringsbudget som blivit förstärkt med semesterkassan.

Uppsving för hemmaprojekten, bild: Navet