Uppsving på Västsveriges arbetsmarknad

Arbetsgivarna i Västra Götalands och Hallands län ser fram emot ytterligare ett starkt jobbkvartal. Sysselsättningstrenden har ökat med åtta procentenheter på ett år och är nu den högsta i landet. I övriga landet har både Stockholm och Uppsala och Skåne glidit ner till en klart negativ prognos. Bland branscherna rapporterar finans-, fastighets- och konsultbranscherna starkast sysselsättningsplaner.

Sysselsättnings­trenden (se fotnot) för västra Götaland är +10 procent, vilket är i stort sett oförändrat jämfört med förra kvartalet men alltså en ökning med åtta procentenheter jämfört med för ett år sedan. Sysselsättningstrenden för riket är +2 procent.

- Att jobbprognosen för Sveriges näst största storstadsregion är fortsatt positiv är viktigt. Att även viktiga branscher som byggsektorn, energisektorn och handeln ser ut att gå bra gör att Västsveriges arbetsmarknad kan se fram emot en optimistisk avslutning på året, säger
Lars Forseth, VD för ManpowerGroup Sverige.

- Internationellt finns en hel del positiva tecken, då både USA och Kina rapporterar uppgångar. Brasilien är nu det enda landet globalt som lämnat en negativ prognos, fortsätter Lars Forseth.

Rejält negativ trend i Stockholm och Uppsala

Arbetsgivarna i tre av de sex regionerna lämnar positiva jobbprognoser inför årets sista kvartal. Västra Götalands och Hallands län lämnar alltså med +10 procent landets högsta prognos medan Stockholms- och Uppsalaregionen backar ytterligare ner till låga -6 procent. Skåne går ner till -3 procent. Norrland rapporterar fortsatt positiva +8 procent medan Mellansverige med -2 procent nu halkar ner till en minusnivå.

Fortsatt aktivt i finans-, fastighets- och uppdragssektorn

Bland de undersökta branscherna lämnar sju av tio en positiv sysselsättningsprognos. Starkast prognos kommer precis som föregående mätning från finans-, fastighets- och uppdragsverksamhetssektorn som trots en liten nedgång rapporterar optimistiska +18 procent för årets sista kvartal. Även byggbranschen ser fram emot ett försiktigt positivt jobbkvartal (+5 procent) liksom energisektorn (+9) och handeln (+6). Sämre ser det dock ut för både de gröna näringarna och offentliga sektorn som gått ner till tydligt negativa -7 respektive -4 procent, vilket innebär minskningar både på kvartals- och årsbasis.

Möjlig ljusning globalt

Globalt rapporteras positiva jobbprognoser från 42 av 43 undersökta länder - endast Brasilien har lämnat en negativ prognos. Störst efterfrågan på arbetskraft globalt kommer fortsatt från Indien följt av Japan, Taiwan och USA. De svagaste prognoserna rapporterar arbetsgivarna i Brasilien, Belgien, Finland, Italien och Schweiz. I Europa är det Irland som har störst behov av arbetskraft och arbetsgivarna har lämnat sin starkaste jobbprognos sedan 2007.

Fotnot: Sysselsättningstrenden definieras som den andel arbetsgivare som tror att sysselsättningen ökar, minus den andel som tror att den minskar. Under det fjärde kvartalet 2016 förväntar sig åtta procent av de svenska arbetsgivarna att öka antalet anställda, sju procent förväntar sig att minska arbetsstyrkan medan majoriteten (81 procent) förutser en oförändrad sysselsättning. Sysselsättningstrenden för Sverige blir då +1 procent och när siffrorna justerats utifrån säsongsvariationer blir sysselsättningstrenden +2 procent.

För mer information, kontakta:

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, tel. 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

På www.manpowergroup.se/Pressrum1/#/ kan följande laddas ner:

• Rapporten i sin helhet
  • Film där VD beskriver resultaten
  • Diagram
  • Bild VD Lars Forseth samt bilder på undersökta branscher

Manpower Arbetsmarknadsbarometer för det första kvartalet 2017 presenteras den 13 december 2016.

ManpowerGroup™ är världsledande på att hitta rätt lösning utifrån människans potential och företagens ambition. Vi hjälper såväl små som stora verksamheter i många olika branscher under fyra varumärken: ManpowerGroup™ Solutions, Experis, Manpower och Right Management.

Vi finns i mer än 80 länder över hela världen. Genom globala insikter och lokal expertkunskap, ökar vi framgången för våra kunder.

I Sverige finns finns vi representerade på mer än 70 kontor och har totalt drygt 12.000 anställda.
Verksamheten genererar drygt 20.000 jobb varje år.

Manpower.se är en av de ledande jobbsiterna i Sverige med drygt 200.000 aktiva cv och mellan 8.000 - 15.000 aktuella jobbannonser. För mer information eller för att söka lediga jobb - besök manpower.se