Upptäck 100 år med Bauhausskolan i Tyskland

Stockholm, den 16 juli 2018 - Tyska Turistbyrån sätter 100-årsjubileet av Bauhausskolans grundande i Weimar i medelpunkten för sin världsomspännande temakampanj 2019.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för Tyska Turistbyrån (DZT), förklarar:

Bauhausskolans 100-årsjubileum är ett utmärkt tillfälle att befästa Tysklands position som kulturresmål nummer 1 bland européerna. Bauhausrörelsens rötter, arv och internationella lyskraft kan upplevas i Weimar, Dessau, Berlin och många andra orter. De bildar en viktig facett i reselandet Tysklands kulturella utbud.

Kick-off: Landningssidan är aktiverad

Från och med nu är kampanjens landningssida www.germany.travel/bauhaus aktiv och den finns i tysk, engelsk och fransk version. Jubileumsloggan med hashtaggen #CelebratingBauhaus tar besökarna direkt från DZT:s webbsida www.germany.travel till landningssidan. Sidans höjdpunkt är en animerad film som DZT har producerat på temat Bauhaus i reselandet Tyskland. Via länkar tar sig besökarna vidare till DZT:s partner Bauhaus Verbund 2019 och de lokala marketingorganisationerna för Berlin, Sachsen-Anhalt och Thüringen eftersom dessa delstater har särskilt starka band till Bauhausarvet.

Mångfaldiga marknadsföringsåtgärder i Tyskland och utomlands

I slutet av oktober bjuder DZT tillsammans med Thüringer Tourismus GmbH in 120 internationella mediaföreträdare och influencers från 20 länder till den 2:a Incoming & Brand Summit ”100 Jahre Bauhaus”. Andra inslag i kampanjen är ett videoprojekt med mediepartnern CNN och ett VR-projekt i samarbete med Bauhausuniversitetet Weimar. DZT satsar även på klassiska PR-åtgärder och aktiviteter på sociala medier i marknader både på hemmaplan och ute i världen för att marknadsföra temat Bauhaus och dess betydelse för reselandet Tyskland.

Besök Tyskland på Travel News Market 20186.11.2018 11:22Pressmeddelande

Kom och möt Tyska Turistbyrån med partners på höstens viktigaste event i resebranschen – Travel News Market på Stockholm Waterfront den 8 november kl. 10-18. Låt dig inspireras och få senaste nyheterna av våra partnerdestinationer Bremen, Garmisch-Partenkirchen, Memmingens flygplats, Allgäu, 9 städer + 1 i Niedersachsen och Lübeck. Som besökare registrerar du dig gratis på mässan här. Tyskland har 300 restauranger som för närvarande är utmärkta med en till tre stjärnor i Guide Michelin, fler än någonsin tidigare. Med 361 stjärnor ligger Tyskland på en fantastisk andraplats efter Frankrike och är en av de bästa kulinariska resedestinationerna i Europa. Regionala matmarknader, matfestivaler och food truck-evenemang är en integrerad del av det urbana stadslivet. – Just det stora antalet Michelinstjärnor i Tyskland är en välbevarad hemlighet och att prislappen dessutom är så mycket lägre än i Sverige eller andra länder på kontinenten, berättar Iris Müller, marknadschef på Tyska Turistbyrån

Reseexperter från 20 länder samlade till workshop i Weimar med anledning av Bauhaus-jubileet 20192.11.2018 09:33Pressmeddelande

Till den andra Germany Incoming & Brand Summit den 25-26 oktober 2018 välkomnade Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) fler än 100 fackjournalister, influencers och experter från 20 länder, däribland Sverige. Bland mycket annat kunde de ta del av resultaten från World Travel Monitor 2017, som visade på att Tyskland är världsledande inom kulturresesegmentet. Dessutom deltog tjugo representanter från DZT:s utlandskontor i eventet för att fördjupa sin produktkunskap och för att diskutera marknadsföringsstrategier. Via interaktiva format fick deltagarna veta mer om hur man ur ett internationellt perspektiv upplever Tysklands kulturturistiska aspekter. Eventets huvudtema var 100-årsjubileet av grundandet av Bauhaus i Weimar 1919, vilket DZT har tillägnat en världsomspännande kampanj. Kongressen utfördes i samarbete med Thüringer Tourismus GmbH. I GfK Anholt Nation Brands Index 2018 ligger Tyskland återigen på plats 1 jämfört med marknadsvärdet för 50 andra nationer. Vadim Volos, Senior Vice

Tyskland får fotbolls-EM 202428.9.2018 14:53Nyheter

Tyskland står värdland för ännu en fotbollsfest med EM 2024. Det stod klart på torsdagen när Uefas exekutiva kommitté röstat om värdskapet. Tyskland anordnade senast fotbollsmästerskap 2006 (VM) och 1988 (EM i Västtyskland). Matcherna kommer på det stora hela att spelas på samma arenor som i VM 2006, närmare bestämt i städerna Berlin, München, Dortmund, Gelsenkirchen, Stuttgart, Hamburg, Düsseldorf, Köln, Leipzig och Frankfurt. Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

Kulinariska Tyskland bjuder fortsatt till bords24.9.2018 13:00Pressmeddelande

I samarbete med Egmont och Sveriges största resetidning Vagabond har Tyska Turistbyrån handplockat några av Tysklands kulinariska guldkorn och tipsar om sköna upplevelser, evenemang och mysiga höst- och vinteraktiviteter på sajten germany.travel/matochdryck och under hashtaggen #EnjoyGermanFood. Upplev landets stämningsfulla öl- och vinfester, charmiga julmarknader, konsthantverk i Lübeck, maritim stämning i Rostock eller smaka lokala delikatesser i Hamburg. Visste du att Tyskland har 300 restauranger som för närvarande är utmärkta med en till tre stjärnor i Guide Michelin, vilket är fler än någonsin tidigare. Med sammanlagt 361 stjärnor ligger Tyskland på en fantastisk andra plats efter Frankrike och kan se sig själv som en av de bästa kulinariska resedestinationerna i Europa. Men inte bara på gourmetfronten har Tyskland mycket att erbjuda utan även regionala matmarknader, matfestivaler och food truck-evenemang är en integrerad del av det urbana stadslivet. Den tyska mat- och dryckesk

DZT investerar i ytterligare digitala projekt20.9.2018 14:59Pressmeddelande

Det tyska förbundsministeriet för ekonomi och energi (BMWi) har skjutit till ytterligare pengar som möjliggör nya projekt i Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT:s) regi för att marknadsföra reselandet Tyskland. Fokus ligger på att ytterligare utveckla närvaron i globala Online Travel Companies (OTC), att vidareutveckla innovativa eventformat samt att implementera digitala teknologier som språkassistenter och chatbots.