Upptäck 100 år med Bauhausskolan i Tyskland

Stockholm, den 16 juli 2018 - Tyska Turistbyrån sätter 100-årsjubileet av Bauhausskolans grundande i Weimar i medelpunkten för sin världsomspännande temakampanj 2019.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för Tyska Turistbyrån (DZT), förklarar:

Bauhausskolans 100-årsjubileum är ett utmärkt tillfälle att befästa Tysklands position som kulturresmål nummer 1 bland européerna. Bauhausrörelsens rötter, arv och internationella lyskraft kan upplevas i Weimar, Dessau, Berlin och många andra orter. De bildar en viktig facett i reselandet Tysklands kulturella utbud.

Kick-off: Landningssidan är aktiverad

Från och med nu är kampanjens landningssida www.germany.travel/bauhaus aktiv och den finns i tysk, engelsk och fransk version. Jubileumsloggan med hashtaggen #CelebratingBauhaus tar besökarna direkt från DZT:s webbsida www.germany.travel till landningssidan. Sidans höjdpunkt är en animerad film som DZT har producerat på temat Bauhaus i reselandet Tyskland. Via länkar tar sig besökarna vidare till DZT:s partner Bauhaus Verbund 2019 och de lokala marketingorganisationerna för Berlin, Sachsen-Anhalt och Thüringen eftersom dessa delstater har särskilt starka band till Bauhausarvet.

Mångfaldiga marknadsföringsåtgärder i Tyskland och utomlands

I slutet av oktober bjuder DZT tillsammans med Thüringer Tourismus GmbH in 120 internationella mediaföreträdare och influencers från 20 länder till den 2:a Incoming & Brand Summit ”100 Jahre Bauhaus”. Andra inslag i kampanjen är ett videoprojekt med mediepartnern CNN och ett VR-projekt i samarbete med Bauhausuniversitetet Weimar. DZT satsar även på klassiska PR-åtgärder och aktiviteter på sociala medier i marknader både på hemmaplan och ute i världen för att marknadsföra temat Bauhaus och dess betydelse för reselandet Tyskland.

Strålande resultat för tysk incoming fortsatte under hösten15.1.2019 11:27:53 CETPressmeddelande

Tysklands incomingturism avslutar sommarsäsongen med ett lysande resultat för oktober. Enligt siffror från Statistisches Bundesamt uppgick antalet utländska övernattningar i logianläggningar med tio bäddar eller fler till 7,5 miljoner, vilket är sex procent mer än under oktober 2017. Sammanlagt steg antalet utländska övernattningar under perioden januari till oktober 2018 med fem procent till 75,7 miljoner.