Upptäck 100 år med Bauhausskolan i Tyskland

Stockholm, den 16 juli 2018 - Tyska Turistbyrån sätter 100-årsjubileet av Bauhausskolans grundande i Weimar i medelpunkten för sin världsomspännande temakampanj 2019.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för Tyska Turistbyrån (DZT), förklarar:

Bauhausskolans 100-årsjubileum är ett utmärkt tillfälle att befästa Tysklands position som kulturresmål nummer 1 bland européerna. Bauhausrörelsens rötter, arv och internationella lyskraft kan upplevas i Weimar, Dessau, Berlin och många andra orter. De bildar en viktig facett i reselandet Tysklands kulturella utbud.

Kick-off: Landningssidan är aktiverad

Från och med nu är kampanjens landningssida www.germany.travel/bauhaus aktiv och den finns i tysk, engelsk och fransk version. Jubileumsloggan med hashtaggen #CelebratingBauhaus tar besökarna direkt från DZT:s webbsida www.germany.travel till landningssidan. Sidans höjdpunkt är en animerad film som DZT har producerat på temat Bauhaus i reselandet Tyskland. Via länkar tar sig besökarna vidare till DZT:s partner Bauhaus Verbund 2019 och de lokala marketingorganisationerna för Berlin, Sachsen-Anhalt och Thüringen eftersom dessa delstater har särskilt starka band till Bauhausarvet.

Mångfaldiga marknadsföringsåtgärder i Tyskland och utomlands

I slutet av oktober bjuder DZT tillsammans med Thüringer Tourismus GmbH in 120 internationella mediaföreträdare och influencers från 20 länder till den 2:a Incoming & Brand Summit ”100 Jahre Bauhaus”. Andra inslag i kampanjen är ett videoprojekt med mediepartnern CNN och ett VR-projekt i samarbete med Bauhausuniversitetet Weimar. DZT satsar även på klassiska PR-åtgärder och aktiviteter på sociala medier i marknader både på hemmaplan och ute i världen för att marknadsföra temat Bauhaus och dess betydelse för reselandet Tyskland.

Strålande resultat för tysk incoming fortsatte under hösten15.1.2019 11:27:53Pressmeddelande

Tysklands incomingturism avslutar sommarsäsongen med ett lysande resultat för oktober. Enligt siffror från Statistisches Bundesamt uppgick antalet utländska övernattningar i logianläggningar med tio bäddar eller fler till 7,5 miljoner, vilket är sex procent mer än under oktober 2017. Sammanlagt steg antalet utländska övernattningar under perioden januari till oktober 2018 med fem procent till 75,7 miljoner.

100 år Bauhaus – upplev jubileet i Sachsen-Anhalt18.12.2018 13:00:00Pressmeddelande

2019 firar Tyskland 100 år sedan grundandet av Bauhaus tillsammans med partner över hela världen. Grundad i Weimar 1919, flyttad till Dessau 1925 och stängd i Berlin 1933, existerade designskolan bara i sammanlagt 14 år. Trots det har Bauhaus en fortsatt stor betydelse än idag. Dessau, som ligger ungefär 13 mil sydväst om Berlin (knappt 2 timmar med bil/tåg), är staden som är mest associerad med Bauhaus. Det var här designskolan var aktiv under längst tid och det var här den hade sina glansdagar mellan 1925 och 1932. Den här perioden var också glansdagarna för Bauhaus-arkitekturen, och det är därför de flesta Bauhaus-byggnader är belägna i Dessau-Roßlau. Bauhaus-byggnaden (skolan), Mästarhusen och "Laubenganghäuser" (loftgångshusen) är UNESCO-världsarv. I Dessau-Roßlau äger ett väldigt speciellt event rum för att markera 100-årsjubileet: invigningen av Bauhaus Museum, som för första gången kommer ha passande utrymmen för en omfattande utställning för allmänheten av stiftelsen Bauhaus D

Tyska storstadstips - nästan utan julmarknader7.12.2018 13:27:36Nyheter

Det går inte att undvika en promenad på julmarknad om du åker på vinterresa till de nordtyska städerna i december, men du kan få mer innehåll i resan än bara gran och Glühwein - med kultur, god mat och shopping till attraktiva priser. * Kolla in det gamla Västberlin - eller Berlin West, som Charlottenburg ofta kallas. Distriktet blomstrar igen efter att strålkastarna har riktats mot öst i många år. * I Hamburg kan du också flytta lite från det traditionella centrumet och uppleva livet i de unga stadsdelarna öster och väster om stadens centrum. * Bremen är staden av överraskningar där du hittar de allra bästa tyska vinerna, och i februari klär du på dig partydräkten och dansar samba på gatorna. * Lübeck får inte heller missas: bakom historiska fasader kan du till exempel hitta både kryddig gastronomi och cocktailbarer. * Hannover är mycket mer än mässor, och de många internationella gästerna sätter ribban högt när det gäller shopping och kultur. Från och med nyåret kan du kombinera uppl