Upptäck mer av Göteborg – Göteborg & Co lanserar ny destinationssajt

Med nära 2 miljoner unika besökare 2020, är goteborg.com en populär sajt för besökare. Nya goteborg.com har en karta för att upptäcka, uppleva och utforska Göteborg på ett enkelt och inspirerande sätt. – Här upptäcker du kända och okända smultronställen i Göteborg på ett helt nytt sätt, säger Andrea Jovell, chef Marknad & Kommunikation på destinationsbolaget Göteborg & Co.

Börja på Götaplatsen, upptäck var du kan ta en lunch efter ett besök på Göteborgs Konstmuseum. Följ kartan via Avenyn genom Trädgårdsföreningen, eller över älven till Hisingen. Upptäck nya platser för en rykande färsk kaffe eller en hantverksöl. Ta dig ut i skärgården för en mysig övernattning, en båttur eller för att hyra kajak. Den nya kartan på goteborg.com gör Göteborg enkelt att upptäcka och uppleva.

– Sajten är bättre, snabbare och lättare att använda. Den nya kartan inspirerar till att upptäcka mer av Göteborg. Genom att klicka vidare på kartan upptäcker jag mer att se och göra, butiker, restauranger och kaféer som berikar min vistelse i Göteborg, säger Andrea Jovell, chef Marknad & Kommunikation på Göteborg & Co.

Fokus på användaren
I arbetet med att uppdatera sajten har det varit viktigt för Göteborg & Co att utgå ifrån besökarens behov.

– Vid sidan av en rad tekniska förbättringar har personer med olika ålder, kultur och modersmål testat sajten under arbetets gång. De har visat användarens behov och gett viktiga insikter, säger Andrea Jovell.

Smartare sökfunktion
Populärt på sajten är olika guider och artiklar, dessa har vi sett över och givit en smartare sökfunktion så man snabbt hittar både det man letar efter och inspireras vidare.

– Så inspirerande, vilken vacker stad jag bor i, som infödd göteborgare blir jag sugen på att upptäcka mer! Den är lätt och tydlig och har bra kartor. Jag gillar också att det vackra bilder blandas med rörligt innehåll, säger Jessica Vialleton, hotelldirektör på Hôtel Eggers.

– Filtrering gör det lätt att söka på de just du vill veta mer om eller är intresserad av just nu. För Universeum är det viktigt att staden har en lättnavigerad hemsida som underlättar besöket och ger värdefulla tips. Sidan ska vara lika lätt att använda inför besöket och som under besöket, säger Eric Edblad, försäljnings- och marknadschef Universeum.

Den nya sajten är framtagen av Valentin Experience tillsammans med Marknad och Kommunikation på Göteborg & Co.

Fakta om goteborg.com:

• 1,9 miljoner unika besökare per år (2020)
  • Finns på svenska och engelska
  • Under 2020 var 73 procent av besökarna svenska
  • Tillgänglighetsanpassad och responsiv
  • En norsk och dansk miniversion kommer under våren

Charlott HolmåkerPR Manager

Presskontakt och pressansvarig på Göteborg & Co. Ansvar för destinations-PR i Sverige, Danmark och Norge. Presskontakt för Göteborgs 400-årsjubileum, Göteborgs Kulturkalas och Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg.

Tel:+46 (0)72 856 65 11charlott.holmaker@goteborg.com

Dansare, bildkonstnär, musiker och skulptör - de tolkar regn i Artists in Residence i Göteborg13.4.2021 07:57:26 CEST | Pressmeddelande

Nu är det klart vilka konstnärer som kommer att tolka regn i det konstnärliga utbytet mellan 400-åringarna Borås, Piteå, Luleå och Göteborg. Det blir bildkonstnären Amanda Mendiant, Piteå, skulptören Odysseas Pappas, Borås, dansaren Jenny Schinkler, Luleå och musikern Johan Björklund, Göteborg. AiR 4x400 år, Artist in Residence, är ett samarbetsprojekt och konstnärligt utbyte mellan städerna som alla fyller 400 år 2021.