Ur höstens första Axess: Nuri Kino om dem som dödas för sin tro

Temadelen i Axess nr 6/2019 rör sig från historia till nutid och vi påminns om att historien kan användas både som kompass och maktmedel. Josefin Holmström skriver om Apolloprojektet och månlandningens baksida. Bengt Ohlsson tycker att vi ska ta det lugnt med klasshatet. Detta och mycket mer i höstens första nummer av Axess - trevlig läsning!

Läs ledaren av PJ Anders Linder på axess.se: "Den omoraliska vanmakten"

Nominerade till Stora Fackbokspriset12.11.2019 07:15:00 CETPressmeddelande

Axel och Margaret Ax:son Johnsons Stiftelse för allmännyttiga ändamål utdelar varje år, givet det finns en värdig mottagare, Stora fackbokspriset om 125 000 kronor till den eller de (levande personer) som skrivit årets fackbok i enlighet med Forum Axess devis ”Vetenskap, bildning tradition”. Tanken är att stödja det slag framstående essäistiskt humanistiskt författarskap som lyfter fram vetenskap, bildning, tradition med hög stilistisk och fackmässig verkshöjd. Syftet är att på svensk botten uppmuntra en berättande humanistisk bildningstradition präglad av stilistisk briljans.

Liberalism i blåsväder4.11.2019 13:56:58 CETPressmeddelande

Har liberalismen sina bästa dagar bakom eller framför sig? I nya numret av Axess tacklar sex vassa skribenter frågan utifrån olika vinklar. Tidskriften Fokus tillträdande publisher Jon Åsberg skriver om svenskarnas rädsla för att tycka olika. Simon Westberg undrar varför vi bygger bort barnen och PJ Anders Linder beskriver Januariöverenskommelsen som en pyrrhusseger för Socialdemokraterna. Axess nr 8/2019 är på väg till prenumeranterna och finns i butik i nästa vecka. Trevlig läsning!