Urpremiär för pjäs baserad på romaner av Bookerprisvinnaren Ben Okri

Samarbetet mellan The National Black Theatre of Sweden och Dramaten fortsätter med pjäsen Den omättliga vägen. Två av Ben Okris hyllade romaner har dramatiserats av brittisk-nigerianska Oladipo Agboluaje för Dramatens stora scen. Den omättliga vägen är enligt Okri en berättelse om Afrikas motståndskraft, skönhet, generositet och om dess brister och tragedi. Urpremiär den 13 april.

Ben Okri. Foto: Mat Bray.

Den omättliga vägen är en afrikansk odyssé om andebarnet Azaro som slits mellan livet på  jorden och andevärlden. Samtidigt som han kämpar med sina föräldrar i ghettot där han bor, utsätts han hela tiden för lömska attacker från andarna som vill att han ska återvända till deras värld.

–Det är en berättelse om Afrikas motståndskraft och det är en berättelse som vänder på den mycket begränsade uppfattningen vi har om Afrika. Den förändrar historien från en tvådimensionell berättelse om svart och vitt, till en berättelse med många färger, om Afrikas rikedom, om dess tragedi, om dess motståndskraft, om dess skönhet, om dess generositet, om dess visdom, om dess brister, säger Ben Okri.

Ben Okri är en flerfaldigt prisbelönad författare född i Nigeria, i dag verksam i London. Okri slog igenom stort med The Famished Road (Den omättliga vägen), den första boken i trilogin om pojken Azaro, som belönades med The Booker Prize 1991. I trilogin ingår också Songs of Enchantment (1993) och Infinite Riches (1998). Oladipo Agboluajes dramatisering bygger på trilogins två första delar.

Oladipo Agboluaje har studerat teater vid University of Benin i Nigeria och doktorerat på en avhandling om väst- och sydafrikanskt drama på Open University med bas i Storbritannien. Han har bland annat skrivit pjäserna The Estate, New Nigerians and Here’s What She Said to Me. 2018-19 var han “writer in residence” på National Theatre i London.

Uppsättningen är en samproduktion mellan The National Black Theatre of Sweden och Dramaten och en fortsättning på samarbetet som påbörjades med Door of No Return - en kväll till minne av avskaffandet av den svenska transatlantiska slavhandeln och Bergets topp av Katori Hall, 2021. Josette Bushell-Mingo OBE, som står för regin, är förutom prisbelönt regissör, även skådespelare, sångerska och sedan 2021 VD och rektor för The Royal Central School of Speech and Drama i London, den första svarta kvinnan på den posten någonsin.

Medverkande: John Alexander Eriksson, Astrid Assefa, Mike Gamble, Binyam Haile, Christopher Lehmann, Fernando Lucumí Carabalí, Stephen Lwanga, Kayo Shekoni, Helmon Solomon, Joel Valois. Översättning: Nancy Ofori. Dramatisering: Oladipo Agboluaje. Regi: Josette Bushell-Mingo. Scenografi: Lotta Nilsson. Kostym: Kalere a Payton. Mask och peruk: Ellen Elias/Elin Gradin/Linda Hyllengren. Musik/video: Lamin Daniel Jadama. Ljus: Jesper Larsson. Koreografi: Aurelia Day.

Ben Okri. Foto: Mat Bray.
Den omättliga vägen. Foto: Klara G.
Josette Bushell-Mingo och Mattias Andersson. Foto: Johanna Hanno.

Dramaten Box 5037

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. Vd är Maria Groop Russel och Mattias Andersson är teaterchef och konstnärlig ledare.

Teaterhuset vid Nybroplan är Dramatens hemvist sedan 1908 och rymmer fyra scener. Den största, Stora scenen, rymmer upp till 770 besökare. I direkt anslutning till huset vid Nybroplan, på Almlöfsgatan bakom, ligger Lilla scenen. Sedan 1997 har Dramaten också en scen på Elverket, på Linnégatan 69, som sedan hösten 2021 drivs tillsammans med Dansens Hus.

Guldägg till Dramatens interaktiva ljudpromenad med Krister Henriksson5.5.2022 22:55:03 CEST | Pressmeddelande

Ljudpromenaden Doktor Glas, en samproduktion mellan Dramaten, DVA Studio AB och produktionsbolaget TÅBB AB, har vunnit Guldägg i kategorin Årets audio. I ljudpromenaden får publiken återuppleva dramat när de går genom Stockholm och de platser romanen utspelar sig på. Det är Doktor Glas själv, gestaltad av Krister Henriksson, som leder lyssnaren mellan de olika stockholmsadresser där Söderbergs kärleks- och morddrama utspelar sig.