Urpremiär: Skådespelaren Oskar Sternulf i föreställningen ”Brutna löften, brutna revben"

Den 10 april är det premiär för skådespelaren och dramatikern Oskar Sternulfs föreställning ”Brutna löften, brutna revben”. Föreställningen är regisserad av Dasha Nikiforova och livestreamas på Youtube direkt från teatern Ö2 Scenkonst på Södermalm i Stockholm och ljuset riktas mot våld i hemmet.

– Det är viktigt att lyfta frågan kring våld i nära relationer som är ett tabubelagt ämne.
Med tanke på hur tydligt ökningen av våld inom hemmet har blivit under pandemin känns det extra viktigt att låta fler ta del av den här typen av berättelse, säger Oskar Sternulf.

Oskar Sternulf monolog och enaktare handlar om misshandel i hemmet - ur förövarens perspektiv. Vi får följa den vältalige Sebastian i ett polisförhör där han berättar om den charmiga Julia, som är kvinnan i hans liv. En roll Oskar närmat sig med hjälp av research från bland annat kvinnojourer och vänner som har blivit utsatta för psykiskt och fysiskt våld i nära relationer. Utan att glorifiera våldet får vi en inblick i varför någon väljer att ta till våld och psykisk misshandel för att bryta ner en annan människa.

Pjäsen ska skapa diskussion hos unga och minska våld

Föreställningen ska berätta för föräldrar, barn och ungdomar hur viktigt det är att bemöta sina medmänniskor med respekt redan vid tidig ålder och Oskar Sternulf hoppas också att föreställningen kommer spelas på många skolor runt om i Sverige.

Oskar har tidigare spelat över 1 400 (!) klassrumsföreställningar med andra, lika viktiga teman och hoppas att även den här föreställningen ska skapa debatt och kärnfulla diskussioner hos skolungdomar och på så sätt hjälpa till att minska våldsbrott.

Redan innan premiären finns ett stort intresse för föreställningen och Oskar Sternulf har fått ett mycket fint stöd från Kulturrådet, Konstnärsnämnden, Swedbank, Skandia Idéer för Livet och Region Blekinge.

– Pjäsen skulle egentligen haft sin urpremiär på Riksteatern i Karlskrona, men i och med restriktionerna blir det istället en livestreamad version på Ö2 Scenkonst i Stockholm. Det är såklart alltid kul att spela live, men samtidigt ger det här upplägget med att sända live på nätet fler intresserade chansen att få möjlighet att se föreställningen, säger Oskar Sternulf.

Tid och plats

Urpremiären sker på Ö2 Scenkonst lördagen den 10 april klockan 19.00 och det finns åtta coronasäkrade sittplatser till recensenter. Intresserad publik kan se föreställningen livestreamad via Sternulfs Nöje AB:s Youtube-kanal.

Biljetter till livestreaming köps hos Nortic

Oskar Sternulf
E-post: oskar@sternulf.se
Webbplats: www.sternulf.se

Human Behind The Penis - New Swedish coffee table-book containing art photography of male dicks9.12.2020 13:50:30 CET | Press release

“Human Behind the Penis” is a coffee table-book containing photographs of 106 erected penises. Hiding behind the photos is a variety of different personalities, occupations, body types and stories from life. We get to meet everything from celebrities, tv personalities, cops, priests, journalists, to teachers, train conductors and government officials. They all come from different backgrounds, sexual orientations and lifestyles. What they do have in common is that they are all portrayed in the same way, and that they all are anonymous!