”Urvattnat besked om cementproduktion i Slite”

”Regeringens besked idag om en tillfällig förändring i miljölagstiftningen för att möjliggöra fortsatt kalkbrytning i Slite under nuvarande tillstånd i åtta månader fungerar på mycket kort sikt. Det innebär vi får ett visst andrum och att akuta varsel skjuts på framtiden, men beskedet idag är inte tillfredsställande. Svensk industri måste ha långsiktighet”, säger Per Hidesten vd för Industriarbetsgivarna i ett uttalande.

– Det är ett systemfel att svensk basindustri är tvingad till korta planeringshorisonter som verkar bygga på halvårscykler. Nu måste industrin följa detta noggrant då planerings- och varseltider är långa, fortsätter Per Hidesten.

– Vi förutsätter att regeringen redan i morgon tar höjd för att hantera den cement- och sysselsättningskris som nu riskerar att uppkomma efter denna temporära lösning och att man gör detta i dialog med branschen och arbetsmarknadens parter, säger Per Hidesten.

­– Om basindustrin ska gå i bräschen för Sveriges klimatarbete genom att ställa om och arbeta för klimatneutrala värdekedjor behövs långsiktighet och förutsägbarhet, annars görs investeringarna i andra länder och Sverige förlorar arbetstillfällen. Vi har den senaste tiden tyvärr sett alltför många exempel på detta, avslutar Per Hidesten.

Industriarbetsgivarna är arbetsgivarorganisationen för stål-, metall-, gruv-, massa-, pappers-, sågverks-, byggnadsämnes- och buteljglasindustri samt svetsmekanisk industri. Industriarbetsgivarna företräder nära 1000 medlemsföretag med cirka 90 000 anställda.

Parterna i brev till regeringen: slopa karenstiden vid korttidsstöd9.11.2021 07:43:59 CET | Pressmeddelande

Den 24 månader långa karens som finns vid korttidsarbete bör slopas tillsvidare. De företag som använt sig av korttidsstöd under pandemin måste även kunna använda sig av korttidsstödet i den cementkris som riskerar att brisera inom kort. ”Det här är en åtgärd som kan rädda jobben och företagens framtida kompetens”, det skriver Industriarbetsgivarna och IF Metall i ett öppet brev till finansminister Magdalena Andersson.

Industrin: Pandemin, en stark återhämtning och geopolitisk maktkamp ger fortsatta utbudsproblem14.10.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nu finns tydliga signaler om dämpad tillväxt. Återhämtningen i Kina, euroområdet och Sverige tappar kraft. Utbudsproblemen från i våras kvarstår, bland annat i form av problem med tillgången till insatsvaror, höga frakt- och råvarupriser samt matchningsproblem på arbetsmarknaden. Dessutom skjuter energipriserna i höjden. Förutom riskerna kring pandemin och geopolitiken finns också risk för en upptrappad inhemsk cementkris. Det skriver Industriarbetsgivarna i årets tredje konjunkturrapport.