Uselt med färre behöriga lärare i grundskolan

Idag kom Skolverket med siffror som visar att andelen behöriga lärare i grundskolan sjunker. Andelen behöriga är nu nere i 70,1 procent. Det betyder att det nästan är en tredjedel av dem som har en lärartjänst som saknar behörighet.

Det är ett mycket tråkigt besked och ett uselt betyg till de ansvariga politikerna, säger Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén.

Det skiljer sig åt mellan friskolor och kommunala skolor. Friskolorna har endast 62,5 procent behöriga lärare på grundskolenivå medan det i kommunala skolor är 71,2.

Det är en skillnad vi kunnat se tidigare och nu måste friskolorna skärpa sig för att rekrytera legitimerade och behöriga lärare. Det handlar om att erbjuda bra villkor vad gäller arbetsbelastning och löner som lockar, säger Åsa Fahlén.

Lärarförsörjningen ser lite bättre ut i gymnasieskolan där andelen behöriga lärare totalt sett är 81,6 procent.

– Även om det ser något bättre ut på gymnasienivå är det siffror som förskräcker. Det är dessutom väldigt stora skillnader i landet och mellan skolor. Det duger inte eftersom vi vet att lärarna är nyckeln för att få goda kunskapsresultat. Ansträngningarna för att mota lärarbristen måste nu intensifieras, säger Åsa Fahlén.

Ta itu med skolans strukturella problem!26.2.2020 09:34:29 CETPressmeddelande

– Det är klart att studiero är en grundläggande förutsättning för att kunna lära sig. Vi misstror inte regeringens ambitioner. Men tyvärr har de nationella skolpolitikerna frånhänt sig ansvaret för den svenska skolan, säger Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén i en kommentar till att regeringen nu tillsätter en utredning som ska ta fram en nationell plan för trygghet och studiero i skolan.

Ny statistik visar: Svag löneutveckling för lärare6.2.2020 09:01:23 CETPressmeddelande

Ny lönestatistik för Lärarnas Riksförbund kommunalanställda medlemmar visar i snitt en lönehöjning på 2,6 procent i fjol. Det är den lägsta ökningen sedan 2012. Förbundets ordförande Åsa Fahlén menar att utvecklingen är oroande. – Vi ser tyvärr att den vikande trenden fortsätter. Kommunerna flaggar i många fall för att de brottas med dålig ekonomi, men utvecklingen går igen även i välmående kommuner.