Uska har fått undersköterskornas och personliga assistenters förtroende

Jobbmatchningstjänsten Uska är marknadsledande inom kompetensförsörjning av Sveriges största arbetsgrupp, undersköterskor, vårdbiträden och personliga assistenter. Bara under 2019 tog Uska ytterligare 7% av den totala marknaden för arbetssökande undersköterskor och personliga assistenter, en ökning på 140%, från 5% till nuvarande 12%.

Uska - jobbmatchningstjänst för undersköterskor, vårdbiträden och personliga assistenter som inte kräver CV

Det finns totalt strax över 400 000 undersköterskor, vårdbiträden och personliga assistenter i Sverige, vilket utgör 9 % av den totala arbetsföra befolkningen. Att Uska fyller ett behov på marknaden är tydligt då antalet registrerade jobbsökare har ökat med 150 % under 2019, från 20 000 till 50 000 när vi går in i 2020.

I vår undersökning ”Sveriges viktigaste jobb 2019” där vi frågat 5803 undersköterskor, vårdbiträden och personliga assistenter om deras arbetssituation framkom att 66% av de tillfrågade har funderat på att lämna yrket det senaste året. I samma undersökning fick respondenterna frågan vad som är svårast med att söka jobb och i svaret hittar vi en förklarning till varför Uska har blivit så populärt. Det som upplevs som näst svårast är att hitta lediga jobb och på fjärde plats kommer att skriva CV.

Uskas vision är att underlätta för arbetssökande undersköterskor, vårdbiträden och personliga assistenter att hitta nytt jobb. För det behövs bättre processer än att söka jobb via jobbannonser med CV och personligt brev. Vi har därför tagit fram en tjänst som endast presenterar de jobb som matchar jobbsökarens erfarenhet, krav och önskemål. Systemet bygger på att både arbetsgivare och arbetssökare fyller i en varsin profil vilket möjliggör matchning med mer träffsäkert resultat, säger Erik Wennhall VD på Uska.