Uska vill hylla fem procent av Sverige

138 200 personer, eller fem procent av Sveriges arbetsföra befolkning, är undersköterskor. Samtidigt är arbetssituationen för många svår, och yrkets status beskrivs som ett problem. Detta vill matchningsplattformen Uska göra något åt, genom hyllnings-initiativet 5 procent.

Hyllningar av undersköterskor på 5-procent.se

– Undersköterskorna må stå för fem procent av arbetskraften, men vi tycker att deras viktiga arbete borde få minst fem procent av rubrikerna i media. Därför har vi lanserat initiativet 5 procent, säger Erik Wennhall, grundare av Skillio, bolaget bakom Uska.

Bakom initiativet står Uska, en matchningsplattform för basvårdspersonal och arbetsgivare. Bolaget menar att de med initiativet vill ”hylla de som förtjänar att hyllas – undersköterskorna, Sveriges vardagshjältar”. 5 procent är en digital plattform utformad för att göra det lätt för svenska folket att visa sin tacksamhet för det jobb som undersköterskorna gör, genom att skicka hyllningar på siten https://5-procent.se/. På siten går att läsa att Uska: ”vill lyfta undersköterskornas värde – både i det lilla, i de enskilda mötena – och i det stora, genom att visa att de fyller en av de viktigaste funktionerna i hela Sverige.”

– Vi behöver fler undersköterskor i Sverige och då måste fler få upp ögonen för yrket, men även statusen behöver höjas. Genom att samla in hundratals, eller till och med tusentals hyllningar till undersköterskor hoppas vi ha en positiv inverkan på dessa områden. Det kanske inte leder till en bättre arbetssituation, högre status, eller fler undersköterske-utbildade med en gång, men vi tror att det kan få fler att förstå vilken viktig funktion de fyller i vårt samhälle, avslutar Erik Wennhall.

Ta del av alla hyllningar som redan skickats in på https://5-procent.se/map

Hyllningar av undersköterskor på 5-procent.se