Utbildar fler solcellsmontörer på egna kontorstaket

Ömangruppens huvudkontor har växt ur sina gamla lokaler och flyttat in i en nyrenoverad fastighet på Smedjegatan i Växjö. Nu installeras solceller med en maxeffekt på 27 kW på det nya kontorets tak. Parallellt med installationen utbildas personalen så att fler av Ömangruppens montörer får kunskapen som krävs för att installera solcellsanläggningar hos företagets kunder.

Martin Schmitz, Robin Schölin och Carl Isaksson på Ömangruppen monterar solceller.

– Denna vecka har vi både praktisk och teoretisk genomgång av solcellsinstallationer för att sprida kunskapen internt samtidigt som vi installerar solceller på vårt eget kontor. Ännu fler av våra montörer får nu kunskap om solceller och de krav och riktlinjer som finns för montering, säger Martin Schmitz, energikonsult på Ömangruppen.

Investeringen i solcellsanläggningen görs av Nivika Fastigheter som äger fastigheten.

– Vi ser många fördelar med solpaneler. Vi hyr ut lokaler där vi står för el-abonnemanget och då får vi tillbaka investeringen. Sen har vi även miljöaspekten, vår miljöpolicy är att Nivika Fastigheter skall bidra till att produktionen av fossila bränslen skall minska i världen och då är solceller ett bra alternativ, säger Dan Carlsson, Fastighetschef på Nivika Fastigheter.

En lönsam investering

Räknat på en energikostnad på 1,20 kr/kWh och med investeringsbidrag på 30 % av investeringskostnaden beräknas anläggningen få en återbetalningstid på 7,5 år.

– Som förvaltare gör vi långsiktiga investeringar så detta är en rimlig tid för oss. Vi strävar efter att vårt samarbete med Ömangruppen ska leda till en långsiktig relation, det gör vi alltid med våra leverantörer, säger Dan Carlsson.

Projekt över hela Sverige

Ömangruppen, med huvudkontor i Växjö, arbetar med energi- och installationsprojekt över hela landet och har kontor på 17 orter i hela södra Sverige.

– Vi ser en stor ökning av intresset för solceller och har ett antal projekt i order. Eftersom vi jobbar med miljö och hållbara teknikfrågor i fastigheter är det jätteviktigt för oss att även våra egna lokaler bidrar till en bättre miljö, säger Ulf Dahlquist, operativ chef på Ömangruppen.

Robin Schölin monterar solceller på kontorstaket på Smedjegatan i Växjö.

Ömangruppen drivs av ett starkt miljöengagemang och vet att små åtgärder kan ha stor effekt för att spara energi. Företaget är en komplett leverantör av kvalitativa lösningar, tjänster och koncept som förbättrar byggnaders inomhusklimat. Koncernen Ömangruppen verkar inom områdena energi & miljö, projekt och förvaltning. Ömangruppen är ett värderingsstyrt och ägarlett bolag med 200 medarbetare fördelat på 17 orter i södra Sverige.

Ömangruppen förstärker installationsverksamheten i Skåne3.4.2019 10:36:05 CESTPressmeddelande

Ömangruppen satsar i Skåne och ökar verksamheten på installationssidan. Fredrik Johansson och Daniel Tengberg kommer närmast från Ikano Bostad och har båda många års erfarenhet från beställarsidan. Tillsammans med Fredrik Fondin, som har stor teknisk kunskap och erfarenhet från konsultverksamhet, har Ömangruppen förutsättningar för att axla rollen som totalentreprenör i byggprojekt i regionen.

Firar 25 framgångsrika år med ständig utveckling1.2.2019 09:16:36 CETPressmeddelande

Ömangruppen startades i Växjö den 1 februari 1994 av Anders Öman, då under namnet Öman Klimat Teknik. Företaget startades i en tid som präglades av lågkonjunktur. Ambitionen från början var att utmana och göra skillnad, att göra det som andra gjorde fast bättre. Fokus på långsiktiga relationer, organisk tillväxt och lönsamhet var förutsättningar för att lyckas och företaget tog snabbt fart och blev lönsamt. Efter drygt ett år hade verksamheten ett tiotal anställda och har fortsatt att växa sedan dess. Idag har Ömangruppen 200 anställda fördelat på 17 orter.