Utbildar fler solcellsmontörer på egna kontorstaket

Ömangruppens huvudkontor har växt ur sina gamla lokaler och flyttat in i en nyrenoverad fastighet på Smedjegatan i Växjö. Nu installeras solceller med en maxeffekt på 27 kW på det nya kontorets tak. Parallellt med installationen utbildas personalen så att fler av Ömangruppens montörer får kunskapen som krävs för att installera solcellsanläggningar hos företagets kunder.

Martin Schmitz, Robin Schölin och Carl Isaksson på Ömangruppen monterar solceller.

– Denna vecka har vi både praktisk och teoretisk genomgång av solcellsinstallationer för att sprida kunskapen internt samtidigt som vi installerar solceller på vårt eget kontor. Ännu fler av våra montörer får nu kunskap om solceller och de krav och riktlinjer som finns för montering, säger Martin Schmitz, energikonsult på Ömangruppen.

Investeringen i solcellsanläggningen görs av Nivika Fastigheter som äger fastigheten.

– Vi ser många fördelar med solpaneler. Vi hyr ut lokaler där vi står för el-abonnemanget och då får vi tillbaka investeringen. Sen har vi även miljöaspekten, vår miljöpolicy är att Nivika Fastigheter skall bidra till att produktionen av fossila bränslen skall minska i världen och då är solceller ett bra alternativ, säger Dan Carlsson, Fastighetschef på Nivika Fastigheter.

En lönsam investering

Räknat på en energikostnad på 1,20 kr/kWh och med investeringsbidrag på 30 % av investeringskostnaden beräknas anläggningen få en återbetalningstid på 7,5 år.

– Som förvaltare gör vi långsiktiga investeringar så detta är en rimlig tid för oss. Vi strävar efter att vårt samarbete med Ömangruppen ska leda till en långsiktig relation, det gör vi alltid med våra leverantörer, säger Dan Carlsson.

Projekt över hela Sverige

Ömangruppen, med huvudkontor i Växjö, arbetar med energi- och installationsprojekt över hela landet och har kontor på 17 orter i hela södra Sverige.

– Vi ser en stor ökning av intresset för solceller och har ett antal projekt i order. Eftersom vi jobbar med miljö och hållbara teknikfrågor i fastigheter är det jätteviktigt för oss att även våra egna lokaler bidrar till en bättre miljö, säger Ulf Dahlquist, operativ chef på Ömangruppen.

Robin Schölin monterar solceller på kontorstaket på Smedjegatan i Växjö.

Ömangruppen drivs av ett starkt miljöengagemang och vet att små åtgärder kan ha stor effekt för att spara energi. Företaget är en komplett leverantör av kvalitativa lösningar, tjänster och koncept som förbättrar byggnaders inomhusklimat. Koncernen Ömangruppen verkar inom områdena energi & miljö, projekt och förvaltning. Ömangruppen är ett värderingsstyrt och ägarlett bolag med 200 medarbetare fördelat på 17 orter i södra Sverige.

Ömangruppen förvärvar ACE gruppen15.1.2018 00:00Nyheter

Ömangruppen är ett ägarlett och värderingstyrt bolag som drivs av förbättring och utveckling både när det gäller ny teknik och sin personal. Vi har ett starkt fokus på hållbarhetsfrågor och målet är att förena lönsamhet, miljöhänsyn och socialt engagemang. Genom förvärvet av ACE gruppen skapas ytterligare förutsättningar för bolagets fortsatta expansion och utveckling inom energi- och miljöteknik i fastigheter samt fastighetsrelaterade servicetjänster till professionella fastighetsägare. Verksamheterna kommer att samlas under Ömangruppen.

Ömangruppen stödjer projekt i Uganda18.12.2017 00:00Nyheter

Även i år har Ömangruppen beslutat att skänka pengar till välgörenhet. I år har vi valt att stödja The Fortress som idag driver ett hem för unga gravida flickor i Kampala, Uganda. Flickorna kommer från mycket utsatta förhållanden och behöver alla hjälp de kan få. Pengarna går i år till ett byggprojekt där The Fortress inom fem år ska kunna bygga ett säkert hem där man ska kunna ta emot många fler utsatta flickor än de kan idag i det hus de nu hyr inne i Kampala. Byggprojektet kommer ske på en tomt som organisationen redan äger och har en total budget om ca 1,5 MSEK.