Utbildar framtidens medarbetare i branschen

På Ömangruppen, och i hela fastighets- och installationsbranschen, finns ett stort rekryteringsbehov. Ömangruppen bidrar till branschens utveckling genom att välkomna nya medarbetare och utbilda dem inom bland annat ventilation och styr- och reglerteknik.
Elias Nilsson mäter luftflödet i källaren.

Denna veckan utbildas elva nya servicetekniker från Växjö- och Jönköpingsregionerna i grunderna inom ventilation och reglerteknik på Ömangruppens kontor i Växjö.

– Det är ett första steg i att introducera medarbetare in i branschen. Efter de här dagarna kommer deltagarna att ha koll på alla komponenter i ventilationssystem och vad de har för funktion samt ha en överblick över styr och övervakning, berättar Mats Klaéson, VVS konsult på Ömangruppen.

Mats var en av dem som utformade grundutbildningen för 15 år sen.

– Det sker just nu en utveckling i branschen och det händer mycket inom bland annat behovsstyrning, där temperatur och luft anpassas utifrån bland annat närvaro och CO2-mätningar i lokaler. Det gör i sin tur att systemen blir mer komplexa, vilket även innebär fler felkällor, berättar Mats.

Nya medarbetare med olika bakgrund

Tio av utbildningsdeltagarna började arbeta på Ömangruppen under 2018 och har tidigare arbetat inom bland annat fastighetsskötsel, tillverkningsindustri och VVS. Anel Bilanovic började som trainee i Jönköpingsregionen i juli förra året och är nu fastanställd.

– Utbildningsdagarna är jättebra, vi får lära oss hur ventilationssystem fungerar både teoretiskt och praktiskt. Jag som är ny får lära mig jättemycket och jag har samtidigt nytta av min gymnasieutbildning inom VVS, säger Anel.

Elias Nilsson är anställd som servicetekniker på Växjökontoret sedan augusti 2018 och kom då direkt från en gymnasieutbildning inom El- och energi med inriktning automation.

– Jag har gått bredvid en mentor under första tiden här, men sedan en månad tillbaka har jag börjat åka själv på jobb också. Det känns som att Ömangruppen vill utveckla sina anställda, säger Elias Nilsson.

Styr och reglerteknik

En av utbildningsdagarna har fokus på styr och regler, och leds av Henrik Gruce, automationskonsult på ÅF.

– Igår fick deltagarna lära sig mer om konfiguration av styrsystem och felsökning i apparatskåp. Grunderna i reglerteknik och de matematiska beräkningarna är desamma, men tekniken utvecklas hela tiden inom fastighetsautomation, vilket innebär att det blir ett mer och mer avancerat produktutbud, berättar Henrik Gruce.

Mats Klaéson, Ömangruppen, mats.klaeson@omangruppen.com, 0470-51 53 98.

Elias Nilsson mäter luftflödet i källaren.
Anel Bilanovic, Henrik Ekström och Mattias Carlsson.
Grundutbildning ventilation och reglerteknik. Övre raden från vänster: Henrik Ekström, Anel Bilanovic, Anton Theorin, Mattias Carlsson, Magnus Johansson, Jonas Ingmansson och Henrik Gruce. Främre raden: Mats Klaéson, Elias Nilsson, Henrik Burén, Kristoffer Wikén och Joacim Gustafsson.
Jonas Ingmansson och Kristoffer Wikén justerar in styrskåp för ventilation.
Mats Klaeson och Henrik Gruce håller i grundutbildningen.

Ömangruppen drivs av ett starkt miljöengagemang och vet att små åtgärder kan ha stor effekt för att spara energi. Företaget är en komplett leverantör av kvalitativa lösningar, tjänster och koncept som förbättrar byggnaders inomhusklimat. Koncernen Ömangruppen verkar inom områdena energi, miljö och projekt. Ömangruppen är ett värderingsstyrt och ägarlett bolag med 200 medarbetare fördelat på 17 orter i södra Sverige.