Utbildning ger höjd kvalitet i förskolan

Vara kommun har tillsammans med Hermods och genom medel från omställningsfonden, startat en fortbildningsinsats för personal inom förskolan som idag saknar formell utbildning.

– Genom den här insatsen ger vi vår personal en bättre förutsättning att utföra sitt arbete men också våra barn en möjlighet till höjd kvalitet i förskolan. Förskolan är barnets första steg i utbildningskedjan och det är därför viktigt att barnen möts av kompetent och utbildad personal även i förskolan, säger Cathrine Croona, verksamhetschef för förskola i Vara kommun.

13 medarbetare, fastanställda och vikarier, har getts möjlighet att få läsa till barnskötare. Anmälan har varit öppen för alla som varit intresserade. I slutet av augusti beräknas studierna vara klara.

- Vi på Hermods tycker det är inspirerande att i ett nära samarbete med Omställningsfonden få leverera en utbildningsinsats till Vara kommun. Det är underbart att få vara en del av resan som de studerande som går vår valideringsutbildning ofta gör. Där det blir uppenbart hur mycket kompetens de redan besitter och som nu blir omvandlad till formell kompetens genom utbildningen, säger Jan Zelander, Utbildningsrådgivare Hermods Privat- & Företagsutbildning.

Jan Zelander

Utbildningsrådgivare/KAM Region Väst och Nord