Utbildning i Piteå ska bidra till att nå de nya vindkraftsmålen

Nu öppnar anmälan till yrkesutbildningen Internationell vindkraftstekniker i Piteå. Det sker samtidigt som regeringens beslut om att bygga ut de havsbaserade vindkraftverken. Det är utbildnings- och bemanningsbolaget Lernia som tillsammans med Piteå kommun erbjuder utbildningen som är en viktig pusselbit för att rätt kompetens ska finnas på plats när de nya vindkraftverken installeras. Internationella energirådet (IEA) menar att havsbaserad vindkraft kommer vara avgörande för den gröna energiomställningen i världen, en anledning till att utbildningen har ett internationellt fokus.

Trots Sveriges långa kustremsor i både väst, syd och öst har Sverige inte satsat lika mycket på havsvindkraft som många andra EU-länder. En orsak är att det tidigare varit kostsamt att dra sjökablar som ansluter vindkraftverket till nätet på land, men nu satsar regeringen på att bygga ut havsnäten med målet att ge havsbaserad kraft samma förutsättningar som den landbaserade. I framtiden kommer det därför finnas ett stort behov av vindkraftstekniker, något som Lernia och Piteå kommun vill ta fasta på genom YH-utbildningen Internationell vindkraftstekniker.

- Utbildningen är helt avgörande för att klara kompetensförsörjningen när vindkraften byggs ut kraftigt och ger en mycket bra grund för att arbeta som servicetekniker inom vindkraftsindustrin. För den som vill vara med och bygga framtidens samhälle så är utbildningen ett ypperligt tillfälle, säger Stefan Lundmark, regeringens Vindkraftsamordnare Region Nord.

Det Internationella energirådet (IEA) menar på att den havsbaserade vindkraften är avgörande gör den gröna energiomställningen i världen. Utbildningen är därför en viktig beståndsdel i det globala arbetet med energiomställningen och den ger möjligheter att arbeta internationellt.

- Vi på Lernia utbildar alltid för att möta samhällsbärande kompetensbehov på den svenska arbetsmarknaden, men vi tycker också att det är viktigt att lyfta blicken och bidra till att svensk kompetens efterfrågas utomlands. Som Internationell vindkraftstekniker kan du jobba vart som helst där det finns vindkraft, till exempel Piteå, Helsingborg, Danmark och Kroatien, säger Ulla Gustafsson, verksamhetschef för Yrkeshögskolan på Lernia.

Yrket som Internationell vindkraftstekniker omfattar planering, underhåll och driftarbete i exempelvis vindkraftsparker. Den tvååriga utbildningen är framtagen av personer som besitter kompetensen från företag i branschen och startar 23 augusti.

Andra samhällsbärande yrkesutbildningar vars branscher är i stort behov av kompetens och som går att söka i Piteå till hösten är Agil Systemutvecklare inom Java, Ventilationsingenjör, Socialpedagog samt Lärarassistent med inriktning integration.

Ledande kompetenslösningar för framtidens industri
Vi har utvecklat individers kompetens utifrån arbetsmarknadens behov i över 100 år och har bemannat den svenska industrin i över 20 år. Lernia omsatte 2 miljarder kronor 2020 och finns över hela landet. Vi utbildade 11 500 personer och förmedlade 8 300 bemanningskonsulter. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation. Läs mer på lernia.se.

Utbildning i Borlänge ska bidra till att nå de nya vindkraftsmålen9.4.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nu öppnar anmälan till yrkeshögskoleutbildningen Internationell vindkraftstekniker i Borlänge. Det sker samtidigt som regeringens beslut om att bygga ut de havsbaserade vindkraftverken. Det är utbildningsaktören Lernia som erbjuder utbildningen som är en viktig pusselbit för att rätt kompetens ska finnas på plats när de nya vindkraftverken installeras. Internationella energirådet (IEA) menar att vindkraft kommer vara avgörande för den gröna energiomställningen i världen, en anledning till att utbildningen har ett internationellt fokus.

Yrkeshögskoleutbildning skapar framtidens molnexperter8.4.2021 08:51:12 CEST | Pressmeddelande

De senaste åren har vi sett en större efterfrågan på molntjänster, vilket i sin tur skapar behov av arbetskraft och det mesta tyder på att efterfrågan på molntjänster kommer att fortsätta öka framöver. Lernias utbildning Cloud and IT-Infrastructure Engineer är en tvåårig yrkeshögskoleutbildning med bas i Stockholm som ska göra studenterna redo för att bidra till de tekniska och affärsmässiga utmaningarna i näringsliv och samhälle som följer med den ökade användningen av molntjänster.

Utbildning i Söderhamn ska bidra till att nå de nya vindkraftsmålen30.3.2021 09:49:48 CEST | Pressmeddelande

Nu öppnar anmälan till yrkeshögskoleutbildningen Internationell vindkraftstekniker i Söderhamn. Det sker samtidigt som regeringens beslut om att bygga ut de havsbaserade vindkraftverken. Det är utbildningsaktören Lernia som erbjuder utbildningen som är en viktig pusselbit för att rätt kompetens ska finnas på plats när de nya vindkraftverken installeras. Internationella energirådet (IEA) menar att vindkraft kommer vara avgörande för den gröna energiomställningen i världen, en anledning till att utbildningen har ett internationellt fokus.

Fordonsutbildning i samarbete med Bergkvarabuss, Arbetsförmedlingen och Lernia ska bidra till omställning under och efter coronapandemin19.3.2021 08:17:00 CET | Pressmeddelande

Coronapandemin har slagit hårt mot den svenska arbetsmarknaden och vuxenutbildning pekas ut som ett viktigt verktyg för att fler svenskar ska hitta tillbaka till arbetsmarknaden. Samtidigt finns det företag som behöver kompetens. I glappet mellan arbetsgivare och arbetssökande startar nu Bergkvarabuss, Arbetsförmedlingen och Lernia en Fordonsutbildning.