Utbildning i Söderhamn ska bidra till att nå de nya vindkraftsmålen

Nu öppnar anmälan till yrkeshögskoleutbildningen Internationell vindkraftstekniker i Söderhamn. Det sker samtidigt som regeringens beslut om att bygga ut de havsbaserade vindkraftverken. Det är utbildningsaktören Lernia som erbjuder utbildningen som är en viktig pusselbit för att rätt kompetens ska finnas på plats när de nya vindkraftverken installeras. Internationella energirådet (IEA) menar att vindkraft kommer vara avgörande för den gröna energiomställningen i världen, en anledning till att utbildningen har ett internationellt fokus.

Trots Sveriges långa kustremsor i både väst, syd och öst har Sverige inte satsat lika mycket på havsvindkraft som många andra EU-länder. En orsak är att det tidigare varit kostsamt att dra sjökablar som ansluter vindkraftverket till nätet på land, men nu satsar regeringen på att bygga ut havsnäten med målet att ge havsbaserad kraft samma förutsättningar som den landbaserade. I framtiden kommer det därför finnas ett stort behov av vindkraftstekniker, något som Lernia vill ta fasta på genom yrkeshögskoleutbildningen Internationell vindkraftstekniker.

- Utbildningen är helt avgörande för att klara kompetensförsörjningen när vindkraften byggs ut kraftigt och ger en mycket bra grund för att arbeta som servicetekniker inom vindkraftsindustrin. För den som vill vara med och bygga framtidens samhälle så är utbildningen ett ypperligt tillfälle, säger Stefan Lundmark, regeringens Vindkraftsamordnare Region Nord.

I Söderhamn är man mycket glada för beslutet att Söderhamn nu kan erbjuda yrkeshögskoleutbildningen Internationell vindkraftstekniker.

- Vi är jätteglada att det gick att få till utbildningen även i Söderhamn. Det är viktigt för vårt näringsliv och de rekryteringsbehov som finns. Det känns jättebra att erbjuda våra kommunmedborgare utbildning utan att de behöver flytta, säger Ann-Sofie Gustafsson, enhetschef Hälsingslands Utbildningsförbund.

Det Internationella energirådet (IEA) menar på att den havsbaserade vindkraften är avgörande för den gröna energiomställningen i världen. Utbildningen är därför en viktig beståndsdel i det globala arbetet med energiomställningen och ger möjligheter att arbeta internationellt.

- Vi på Lernia utbildar alltid för att möta samhällsbärande kompetensbehov på den svenska arbetsmarknaden, men vi tycker också att det är viktigt att lyfta blicken och bidra till att svensk kompetens efterfrågas utomlands. Som internationell vindkrafts-tekniker kan du jobba vart som helst där det finns vindkraft, säger Ulla Gustafsson, verksamhetschef för Yrkeshögskolan på Lernia.

Yrket som Internationell vindkraftstekniker omfattar planering, underhåll och driftarbete i exempelvis vindkraftsparker. Den tvååriga utbildningen är framtagen av personer som besitter kompetensen från företag i branschen och startar 23 augusti. Anmälan är öppen nu och går att söka via länk nedan.

WeWork, Regeringsgatan 29

Ledande kompetenslösningar för framtidens industri
Vi har utvecklat individers kompetens utifrån arbetsmarknadens behov i över 100 år och har bemannat den svenska industrin i över 20 år. Lernia omsatte 2 miljarder kronor 2020 och finns över hela landet. Vi utbildade 11 500 personer och förmedlade 8 300 bemanningskonsulter. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation. Läs mer på lernia.se.

Lernias delårsrapport 1 januari – 30 september 2021: Högre intäkter och ett förstärkt resultat28.10.2021 16:23:41 CEST | Pressmeddelande

Koncernens nettoomsättning för delårsperioden var 51 procent högre jämfört med samma period föregående år och rörelseresultatet före jämförelsestörande poster för delårsperioden uppgick till 113 (-18) mkr. Nettoomsättningen för tredje kvartalet ökade med 72 procent jämfört med samma kvartal föregående år och uppgick till 583 (338) mkr. Rörelseresultatet före jämförelsestörande poster för kvartalet uppgick till 47 (10) mkr.

Stora satsningar på nya jobb runt om i landet – men få svenskar beredda att flytta25.10.2021 07:25:55 CEST | Pressmeddelande

Statliga och privata storsatsningar på jobb utanför storstadsregionerna förväntas ge tusentals nya arbetstillfällen framöver, inte minst i norra Sverige. Nu vill företagen och regeringen få arbetssökande att flytta dit jobben finns, men enligt en ny nationell undersökning av Demoskop på uppdrag av Lernia är få svenskar villiga att flytta för jobb. Endast tre av tio uppger att det är något man är beredd att göra. Mest benägna att flytta är unga, 47 procent i åldrarna 18-32 år svarar ja på frågan, och i gruppen unga män är det ännu fler, 53 procent, som kan tänka sig det.