Utbildning ska fylla kompetensgapet inom industrin i Kalmar län

Omställningen mot en modern industri skapar nya kompetens- och utbildningsbehov vilket lett till en utbredd kompetensbrist, enligt Svenskt Näringslivs senaste rekryteringsenkät. I Kalmar län, där industrin är den största arbetsgivaren inom privat sektor krävs en ökad kompetensförsörjning för att klara det pågående teknikskiftet. Därför ska Lernia utbilda fler produktionstekniker som vill utvecklas i sin yrkesroll inom industriell produktion. Yrkeshögskoleutbildningen erbjuds till hösten på distans med bas i Västervik.

Sveriges rådande kompetensbrist och en industri i förändring ställer nya krav på kompetens och utbildningsnivå, enligt Svenskt Näringsliv. En rapport från IUC Sverige visar att region Kalmar, där industrin är en av de största arbetsgivarna, har större behov av kompetensutveckling än i övriga delar av landet. För att möta behoven erbjuder Lernia till hösten utbildningen “Certifierad produktionstekniker” med bas i Västervik för personer som vill ta sin yrkesroll till nästa nivå.

- Bristen på produktionstekniker, men även på uppdaterad kunskap generellt, är allvarlig och vi ser att företagare i länet har svårt att hitta rätt kompetens inom teknik och industri. Därför känns det extra bra att kunna erbjuda utbildningen i just Västervik, säger Ulla Gustafsson, verksamhetschef på Lernia Yrkeshögskola.

Den ettåriga yrkeshögskoleutbildningen till Certifierad produktionstekniker ger studenterna kunskap om effektivisering av processer i den moderna industrin med stark koppling till arbetslivet där man genom LIA får omsätta sina teoretiska kunskaper på en arbetsplats. Pär Sundberg arbetar på Koenigsegg och sitter i ledningsgruppen för utbildningen och ser att utbildningen behövs.

- Effektiv produktion i Sverige är extremt viktigt för att kunna behålla både jobb och välfärd här i landet. För att kunna effektivisera och utveckla nuvarande och nya produktionsmetoder behövs välutbildade produktionstekniker. Lernias utbildning erbjuder sådana möjligheter, säger Pär Sundberg, Senior Manager, Manufacturing Engineering på Koenigsegg Automotive.

Utbildningen genomförs i samverkan med Xylem Water Solutions, Scania, Volvo Cars, Yaskawa Nordic, Nevs, Koenigsegg och NIBE. Den är öppen för ansökan fram till 31 maj, och startar i augusti 2022. Läs mer här.

WeWork, Regeringsgatan 29

Om Lernia
Vi har utvecklat individers kompetens utifrån arbetsmarknadens behov i över 100 år och har bemannat den svenska arbetsmarknaden i över 20 år. Lernia omsatte 2,9 miljarder kronor 2021 och finns på över 80 orter. Vi utbildade och coachade 19 000 personer och förmedlade 10 800 bemanningskonsulter. Under året bidrog Lernia till att över 14 000 personer fick ett nytt arbete. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation. Läs mer på lernia.se

Lernia i Almedalen28.6.2022 09:18:18 CEST | Pressmeddelande

Svensk arbetsmarknad befinner sig i ett utmanande läge. Arbetslösheten är låg men de som står långt ifrån arbetsmarknaden har svårt att komma in. Den gröna omställningen och utvecklingen i Norra Sverige ställer höga krav på kompetensförsörjningen. Vikten av ett hållbart arbetsliv har aldrig varit större. Allt detta gör att det i år känns extra viktigt att diskutera framtidens arbetsmarknad, hållbart arbetsliv och kompetensförsörjning under Almedalen.

Techbolagens serverhallar skapar nya jobb i Norrbotten – yrkeshögskoleutbildning ska fylla kompetensbehovet24.5.2022 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Enligt regeringens digitaliseringsstrategi ska Sverige bli bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter, en vision som kräver välfungerande mobilnät, fibernät och datacenter. Norrbotten är en av de platser där techsektorn valt att etablera serverhallar och annan digital infrastruktur och för att möta de kompetensbehov som uppstår ska utbildnings- och bemanningsaktören Lernia nu utbilda fler fiber- och nätverkstekniker i Piteå.