Utflyktsmöjligheter dubbelt så viktigt som pool vid utlandsresa

Svenska resenärer tycker att utflyktsmöjligheter på resmålet är nästan dubbelt så viktigt som tillgång till pool. Bra nattliv på semesterorten och att boendet är barnfritt är det som spelar minst roll, och även hotellstandarden och fritt wifi på hotellet minskar i betydelse. Det visar Tickets Sifoundersökning.

- Fler och fler svenska resenärer vill ha mer upplevelser under semestern. Även om det är en sol- och badsemester som gäller så är utflykter och andra aktiviteter på resmålet mycket efterfrågat och något som resenärerna gärna kombinerar med härligt lata dagar, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Aktiva semestrar har länge varit en ökande trend och innehållet under en semesterresa blir allt viktigare. Fler svenskar än tidigare efterfrågar både resmål med goda träningsmöjligheter och med bra utbud av andra typer av utflykter.

När de svenska resenärerna fick ange de tre viktigaste faktorerna när de väljer semesterresmål så angav 37 procent utflyktsmöjligheter på resmålet. Strandnära boende kommer på andra plats, drygt 3 av 10 svenskar (31 procent) väljer helst ett boende nära till stranden. 28 procent anser att boende med hög standard är viktigast. I Tickets Sifoundersökning som genomfördes hösten 2017 svarade hela 39 procent att standarden var en av de viktigaste faktorerna - en minskning på 11 procentenheter på bara ett halvår.

Vikten av fritt wifi har också minskat kraftigt det senaste halvåret. I höstas svarade 22 procent att fritt wifi var bland det viktigaste vid val av boende under en utlandsresa, men i den senaste undersökningen (8-19 februari 2018) så var denna siffra endast 15 procent. Denna minskning beror antagligen till stor del på att resenärernas medvetenhet om de slopade roamingavgifterna inom EU har ökat, vilket gör att svenskarna i större utsträckning surfar på sina mobilabonnemang.

Vad är viktigast när du väljer semesterort/boende till din utlandsresa sommaren 2018?

1. Utflyktsmöjligheter (37 procent)
2. Strandnära boende (31 procent)
3. Boende med hög standard (28 procent)
4. Centralt beläget boende (27 procent)
5. Tillgång till pool (20 procent)
6. Fritt wifi (15 procent)
7. Barnvänligt boende (12 procent)
8. Träningsmöjligheter (bra gym på hotellet eller bra geografiskt läge för löpning etc.) (7 procent)
9. Bra shoppingmöjligheter (7 procent)
10. Välrenommerad restaurang på hotellet (3 procent)
11. Barnfritt boende (3 procent)
12. Bra nattliv på semesterorten (3 procent)
13. Annat (21 procent)
14. Tveksam, vet ej (2 procent)

Källa: Tickets Sifoundersökning, genomförd den 8-19 februari 2018

Drygt hälften vill inte resa till länder vars politik de inte kan stötta4.4.2019 09:13:07 CESTPressmeddelande

55 procent av svenskarna känner vanligtvis till, eller tar reda på, ett påtänkt semesterlands politiska situation – och väljer att inte åka till de länder vars politik och ledning de inte kan stötta. Turkiet toppar listan över vilka länder som svenskarna vill undvika, följt av Nordkorea och Ryssland. Bokningsstatistiken pekar dock åt ett annat håll, och visar att upplevelsen och plånboken ofta spelar större roll än värderingarna när man väljer resmål till sommarresan. Detta visar Tickets Sifoundersökning och bokningsstatistik.

Prisnivå och valutakurs – dessa resmål ger mest resa för pengarna19.3.2019 07:45:00 CETPressmeddelande

Den svenska kronan har under det senaste året haft en negativ utveckling mot många av de större turistvalutorna, vilket har lett till att semesterresan riskerar att bli dyrare än tidigare. Men det finns många länder som ger mycket resa för pengarna. Turkiet och Island är exempel på resmål där det har blivit billigare att semestra under det senaste året, och Albanien, Egypten, Vietnam och Thailand ger mycket för pengarna.