Utflyktsmöjligheter dubbelt så viktigt som pool vid utlandsresa

Svenska resenärer tycker att utflyktsmöjligheter på resmålet är nästan dubbelt så viktigt som tillgång till pool. Bra nattliv på semesterorten och att boendet är barnfritt är det som spelar minst roll, och även hotellstandarden och fritt wifi på hotellet minskar i betydelse. Det visar Tickets Sifoundersökning.

- Fler och fler svenska resenärer vill ha mer upplevelser under semestern. Även om det är en sol- och badsemester som gäller så är utflykter och andra aktiviteter på resmålet mycket efterfrågat och något som resenärerna gärna kombinerar med härligt lata dagar, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Aktiva semestrar har länge varit en ökande trend och innehållet under en semesterresa blir allt viktigare. Fler svenskar än tidigare efterfrågar både resmål med goda träningsmöjligheter och med bra utbud av andra typer av utflykter.

När de svenska resenärerna fick ange de tre viktigaste faktorerna när de väljer semesterresmål så angav 37 procent utflyktsmöjligheter på resmålet. Strandnära boende kommer på andra plats, drygt 3 av 10 svenskar (31 procent) väljer helst ett boende nära till stranden. 28 procent anser att boende med hög standard är viktigast. I Tickets Sifoundersökning som genomfördes hösten 2017 svarade hela 39 procent att standarden var en av de viktigaste faktorerna - en minskning på 11 procentenheter på bara ett halvår.

Vikten av fritt wifi har också minskat kraftigt det senaste halvåret. I höstas svarade 22 procent att fritt wifi var bland det viktigaste vid val av boende under en utlandsresa, men i den senaste undersökningen (8-19 februari 2018) så var denna siffra endast 15 procent. Denna minskning beror antagligen till stor del på att resenärernas medvetenhet om de slopade roamingavgifterna inom EU har ökat, vilket gör att svenskarna i större utsträckning surfar på sina mobilabonnemang.

Vad är viktigast när du väljer semesterort/boende till din utlandsresa sommaren 2018?

1. Utflyktsmöjligheter (37 procent)
2. Strandnära boende (31 procent)
3. Boende med hög standard (28 procent)
4. Centralt beläget boende (27 procent)
5. Tillgång till pool (20 procent)
6. Fritt wifi (15 procent)
7. Barnvänligt boende (12 procent)
8. Träningsmöjligheter (bra gym på hotellet eller bra geografiskt läge för löpning etc.) (7 procent)
9. Bra shoppingmöjligheter (7 procent)
10. Välrenommerad restaurang på hotellet (3 procent)
11. Barnfritt boende (3 procent)
12. Bra nattliv på semesterorten (3 procent)
13. Annat (21 procent)
14. Tveksam, vet ej (2 procent)

Källa: Tickets Sifoundersökning, genomförd den 8-19 februari 2018

Så reste vi under 2018 – vinnare och nya trender16.1.2019 07:45Pressmeddelande

Svenskarna har ett stort reseintresse, men den varma sommaren 2018 ledde till att de senaste årens bokningsökningar bromsades in. Istället syns nya restrender där svenskarna inte endast reser för sol och värme, utan för upplevelsernas och erfarenheternas skull. Under 2018 var även Turkiets och Egyptens återkomst på semesterkartan ett faktum, fotbolls-VM lockade många svenskar till Ryssland, och exotiska resmål som Vietnam, Indonesien, Sri Lanka, Sydafrika och Thailand blev årets vinnare.

Svenskarna tar sig helst fram till fots under semestern20.12.2018 07:40Pressmeddelande

Att snöra på sig bekväma skor och promenera är det färdsätt som gäller under en utlandssemester, när svenskarna får välja. Näst intill hälften av alla resenärer väljer promenader på resmålet. En fjärdedel så många svenskar väljer taxi eller liknande tjänster såsom Uber, medan endast två procent inte väljer något färdsätt utan helst stannar på hotellet. Detta visar Tickets nya Sifoundersökning.