Utflyktsmöjligheter dubbelt så viktigt som pool vid utlandsresa

Svenska resenärer tycker att utflyktsmöjligheter på resmålet är nästan dubbelt så viktigt som tillgång till pool. Bra nattliv på semesterorten och att boendet är barnfritt är det som spelar minst roll, och även hotellstandarden och fritt wifi på hotellet minskar i betydelse. Det visar Tickets Sifoundersökning.

- Fler och fler svenska resenärer vill ha mer upplevelser under semestern. Även om det är en sol- och badsemester som gäller så är utflykter och andra aktiviteter på resmålet mycket efterfrågat och något som resenärerna gärna kombinerar med härligt lata dagar, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Aktiva semestrar har länge varit en ökande trend och innehållet under en semesterresa blir allt viktigare. Fler svenskar än tidigare efterfrågar både resmål med goda träningsmöjligheter och med bra utbud av andra typer av utflykter.

När de svenska resenärerna fick ange de tre viktigaste faktorerna när de väljer semesterresmål så angav 37 procent utflyktsmöjligheter på resmålet. Strandnära boende kommer på andra plats, drygt 3 av 10 svenskar (31 procent) väljer helst ett boende nära till stranden. 28 procent anser att boende med hög standard är viktigast. I Tickets Sifoundersökning som genomfördes hösten 2017 svarade hela 39 procent att standarden var en av de viktigaste faktorerna - en minskning på 11 procentenheter på bara ett halvår.

Vikten av fritt wifi har också minskat kraftigt det senaste halvåret. I höstas svarade 22 procent att fritt wifi var bland det viktigaste vid val av boende under en utlandsresa, men i den senaste undersökningen (8-19 februari 2018) så var denna siffra endast 15 procent. Denna minskning beror antagligen till stor del på att resenärernas medvetenhet om de slopade roamingavgifterna inom EU har ökat, vilket gör att svenskarna i större utsträckning surfar på sina mobilabonnemang.

Vad är viktigast när du väljer semesterort/boende till din utlandsresa sommaren 2018?

1. Utflyktsmöjligheter (37 procent)
2. Strandnära boende (31 procent)
3. Boende med hög standard (28 procent)
4. Centralt beläget boende (27 procent)
5. Tillgång till pool (20 procent)
6. Fritt wifi (15 procent)
7. Barnvänligt boende (12 procent)
8. Träningsmöjligheter (bra gym på hotellet eller bra geografiskt läge för löpning etc.) (7 procent)
9. Bra shoppingmöjligheter (7 procent)
10. Välrenommerad restaurang på hotellet (3 procent)
11. Barnfritt boende (3 procent)
12. Bra nattliv på semesterorten (3 procent)
13. Annat (21 procent)
14. Tveksam, vet ej (2 procent)

Källa: Tickets Sifoundersökning, genomförd den 8-19 februari 2018

Många beredda att förändra sitt beteende för att minska klimatpåverkan – få vill avstå utlandsresan1.11.2018 14:45Pressmeddelande

Hälften av svenskarna kan tänka sig att sopsortera eller minimera sitt plastanvändande för att minska sin klimatpåverkan. Var fjärde svensk är villig att äta mindre kött eller avstå från att ta flyget inrikes. Endast en tiondel av svenskarna är däremot beredda att shoppa mindre eller avstå från att flyga utomlands. Endast 4 procent av svenskarna kan inte tänka sig att göra några omställningar alls. Detta visar Tickets senaste Sifoundersökning.

Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Spanien ohotad etta i vinter – men långresor ökar mest18.10.2018 11:08Pressmeddelande

De senaste årens stora sug efter utlandsresor fick sig en törn sommaren 2018. Många svenskar är mätta på sol och bad och den minskade efterfrågan håller i sig även för vinterns resor, som minskar antalet bokningar med 14,5 procent. Däremot vill man fortfarande ha miljöombyte och upplevelser – upplevelserika långresor går mot strömmen och ökar bokningarna. Spanien är fortsatt etta över mest bokade semesterländer, men Thailand knappar in allt mer. Dessutom uppger fler svenskar än i fjol att de planerar en utlandsresa i vinter. Detta visar Tickets stora trendrapport Ticket Collection om vinterns resor.

Höstlovets charterraketer – Madeira, Antalya, Hurghada och Dubai11.10.2018 10:20Pressmeddelande

Höstlovet vecka 44 är en av de mest reseintensiva veckorna under hela året, eftersom det till skillnad från till exempel sportlovet inträffar samtidigt för alla skolor i hela landet. Sommarens semester känns avlägsen och många barnfamiljer vill fly höstmörkret med en veckas sol- och badsemester. Helst spenderar svenskarna höstlovet på Gran Canaria, Teneriffa eller Cypern – men det är Antalya, Hurghada, Dubai och Madeira som är årets hetaste uppstickare, enligt färsk bokningsstatistik från Ticket.

Julens resmålsraketer: Gambia, San Francisco och Orlando4.10.2018 07:40Pressmeddelande

Under julledigheten passar många svenskar på att resa utomlands, både för att få sol och värme, uppleva en annan kultur och för att slippa julstressen på hemmaplan. Årets jul är dessutom mycket fördelaktig för alla arbetstagare, vilket ger möjlighet till utlandsresor utan att behöva ta ut många semesterdagar. De hetaste uppstickarna inför årets jul är Gambia, Orlando, San Francisco och Singapore. Detta visar färsk bokningsstatistik från Ticket.