Uthållighet lönar sig – yrkesutbildningarna blir nu mer attraktiva

Nu lägger regeringen en proposition till riksdagen med förslag om att grundläggande högskolebehörighet ska ingå i alla yrkesprogram. Under flera år har Transportföretagen arbetat för att den här förändringen.

- Vi har uthålligt och på olika sätt drivit den här frågan i övertygelsen om att automatisk högskolebehörighet stärker yrkesutbildningarnas status och därmed deras attraktionskraft. Den nu föreslagna förändringen är mycket välkommen, säger Caj Luoma, chef kompetensförsörjning.

För att transportbranschen ska kunna utvecklas och stärka sin konkurrenskraft behöver företag tillgång till rätt kompetens. För väldigt många företag är dock kompetensförsörjningen en stor utmaning. När regeringen nu hörsammar Transportföretagens önskemål om att höja statusen för gymnasieskolans yrkesprogram faller en viktig pusselbit på plats.

I propositionen föreslår regeringen att alla yrkesprogram ska innehålla ämnena svenska eller svenska som andraspråk och engelska i den omfattning som krävs för att eleverna ska uppnå sådan grundläggande högskolebehörighet.

För att göra det här möjligt utökas yrkesprogrammens omfattning både när det gäller gymnasiepoäng och undervisningstid. Konsekvensen är att eleverna inte tappar något när det gäller yrkesämnena. Det ska vara möjligt att välja bort den grundläggande behörigheten om eleven så önskar.

- Att gymnasieelevernas yrkeskunskaper inte försämras var en förutsättning för att vi skulle stötta det här förslaget. Nu ser vi fram emot ett positivt beslut i riksdagen och därefter en dialog med Skolverket om hur förändringen ska implementeras i praktiken, avslutar Caj Luoma.

Mer information om regeringens proposition finns här; https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2022/01/gymnasiets-yrkesprogram-ska-bli-mer-attraktiva/

Ny rapport pekar på flera utmaningar för Kalmar läns infrastruktur, el- och kompetensförsörjning24.4.2024 13:37:27 CEST | Pressmeddelande

En ny rapport från Industriarbetsgivarna och Transportföretagen pekar på flera utmaningar för Kalmra län: mer personal, mer fossilfri el och bättre infrastruktur behövs för att säkra industri och transporter. Rapporten visar på de utmaningar som måste hanteras för att det även i framtiden ska vara möjligt att våra företag har en ledande roll i arbetet med att ställa om sin verksamhet för att ge minsta möjliga klimatpåverkan, för jobb och stärkt konkurrenskraft.