Svensk Handel

Utländska turister vill shoppa svenskt

Dela
Utländska turister i Sverige spenderar nästan halva sin reskassa, totalt 63 miljarder, i svenska butiker – och det är genuint svenska varor som är i blickfånget. Hantverk och mode packas ofta med hem och shopping är en viktig del av upplevelsen i Sverige. Det visar en ny rapport om utländska shoppingresenärer i Sverige, som presenteras i morgon torsdag.

Butiker och andra handelsplatser i hela landet är ett sätt att komma i kontakt med den svenska livsstilen för utländska besökare på semester i Sverige. I livsmedelsaffärer, i butiker, i gårdsbutiker och på marknader över hela Sverige finns turister som tar intryck av Sverige genom att shoppa. Förutom att handla det som behövs under resan är utländska turister intresserade av lokala produkter, och man uppskattar mötet med dem som jobbar i butiken.

Utländska turister spenderar 63 miljarder kronor på shopping i Sverige. Det är nästan hälften av deras totala budget för resan. Att utländska turister är viktiga för handelns intäkter och butikernas möjlighet att skapa arbetstillfällen framgår i en ny rapport från Visit Sweden, Svensk Handel och Tillväxtverket, som presenteras i morgon. Rapporten presenterar fakta om besökare från Tyskland, Nederländerna, Frankrike, Storbritannien och USA.

Shopping ett sätt att uppleva resmålet
Många turister som besöker Sverige är köpstarka och vill ta med en bit av det genuint svenska hem. Shopping är ett bra sätt att uppleva på resmålet och man ser det som ett sätt att koppla av och upptäcka nya saker. Man handlar gärna souvenirer med lokal anknytning, lokalt producerad mat och dryck, svenskt hantverk, svenskt mode och svensk design.

– Utländska turister är nyfikna på Sverige och svenskarnas livsstil. Även om shopping oftast inte är huvudanledningen för resan handlar de flesta resenärer något under sin semester. Därför blir butikernas sortiment och bemötande ett sätt att få kontakt med livet i Sverige, och shopping blir en viktig del av helhetsupplevelsen, säger Michael Persson Gripkow, Chief Brand and Strategic Marketing Officer på Visit Sweden.

Det som får många utländska turister att bestämma sig för Sverige är den vackra naturen eller att uppleva kultur och livsstil i både stad och på landsbygd. Utländska turister rör sig över hela landet och många besök går i första hand till huvudstaden. Tyskar och holländare tenderar att vilja resa runt på landsbygden i något högre grad än fransmän, britter och amerikaner. Butiker, marknader, gallerior och gårdsbutiker är en del av hela turistutbudet, men vissa handelsplatser har blivit destinationer i sig, exempelvis Jokkmokks marknad och Gekås i Ullared.

Butikspersonalens roll förändras
Butikspersonalen får ofta en bredare roll i kontakten med de utländska besökarna och får ge tips på restauranger, upplevelser och service på orten. Gott värdskap och goda språkkunskaper uppskattas. Jämfört med andra europeiska länder uppfattas Sverige ligga kring medelvärdet vad gäller bredd på utbud, butikspersonalens bemötande och butikernas öppettider.

– Turisternas betydelse för handeln fortsätter att växa. Svenska handelsföretag har allt att vinna på att lära sig mer om turisterna. Utöver att det skapar fler kunder i butiken ger e-handeln stora möjligheter för företagen att behålla kunden även när den lämnat Sverige, säger Mats Hedenström, Näringspolitisk chef på Svensk Handel.  

Utländska besökare spenderar en större andel av reskassan i butiker än svenskar som semestrar i det egna landet. Av de 63 miljarder som utländska resenärer lägger på inköp går 62 procent till sällanköpsvaror och 38 procent till dagligvaror.

– Handeln är viktig för svensk besöksnäring. Shoppingturismen genererar uppskattningsvis 35 800 arbetstillfällen och utländska besökare spenderar närmare 63 miljarder kronor i svenska butiker. Besöksnäringens bidrag till samhällsutveckling och regional tillväxt är stor. Vi behöver utgå från besökarens, företagens, miljöns och lokalsamhällets behov för att utveckla besöksnäringen på ett hållbart sätt och samtidigt ta vara på tillväxtpotentialen, säger Helena Nyberg Brehnfors, Enhetschef på Tillväxtverket. 

Rapporten ”Utländska shoppingresenärer i Sverige”
Den 7 februari släpper Svensk Handel, Tillväxtverket och Visit Sweden rapporten ”Utländska shoppingresenärer i Sverige – en insiktsrapport”. Rapporten bygger på data om tyska, holländska, franska, amerikanska och brittiska resenärer från referensrapporter om handel och turism, djupintervjuer samt Visit Swedens målgruppsanalys 2018. Rapporten riktar sig till företrädare för handeln i Sverige och är framtagen av HUI Research.

Länk till webbsändning om rapporten finns på Svensk Handels webbsida och seminariet startar kl 08.00, torsdag den 7 februari.

Nyckelord

Kontakter

För mer information:


Hans Tjernström, presschef Svensk Handel, hans.tjernstrom@svenskhandel.se, tel 0767-81 86 96


Bitte Olsson, pressansvarig Visit Sweden, bitte.olsson@visitsweden.com, tel 0705-25 04 56


Helena Nyberg Brehnfors, enhetschef Entreprenörskap på Tillväxtverket, tel 08-681 96 37


Susanne Daregård, pressansvarig på Tillväxtverket, tel 08-681 92 15

Bilder

Länkar

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye