Utlysning: Välkommen att söka stipendium ur Stiftelsen Fredrik Björns Donationsfond

Fredrik Björns Donationsfonds stipendium går till kvinnor över 50 år som har arbetat med sjukvårdande yrken, som hembiträde eller diakon i Stockholms län. Sista ansökningsdag är 31 oktober 2018.

Donatorn Karl Fredrik Björn (1855-1915)

Behörig att söka är du som:
– är kvinna och 50 år eller äldre,
– har varit anställd som hembiträde, diakon eller med sjukvårdande uppgifter i minst 15 år i Stockholms län (utbildningstid räknas inte),
– har en fastställd förvärvsinkomst som understiger 182 000 kronor år 2017,
– och som inte har ett kapital (bankmedel och värdepapper) som överstiger 100 000 kronor.
För dig som har hushållsgemenskap (partner och /eller hemmavarande barn) se vidare i ansökningsblanketten via länken nedan.

Ansökan ska innehålla:
– ifylld blankett,
– en kopia på Beslut om årlig beskattning inkomstår 2017 så kallad Slutskattsedel (och för andra i hushållsgemenskapen om sådana finns),
– vidimerade kopior på intyg/betyg på arbetsmeriter om minst 15 år i Stockholms län (observera att anställningsbevis inte accepteras; det visar endast att man ska börja arbeta).

Sista datum för ansökan
Onsdagen den 31 oktober 2018 (poststämpeln räknas). Skicka endast in fullständiga ansökningar, dvs med Skatteverkets besked om slutlig skatt för 2017 samt vidimerade intyg.

Stipendiet är skattefritt. Sökande kan få stipendiet maximalt fyra år i rad. Efter några år kan stipendiaten ansöka igen. År 2017 utdelades 7 088 000 kr från Stiftelsen Fredrik Björns Donationsfond. Det finns många stipendier i vår donationsfond. Tipsa därför gärna andra som kan ha möjlighet att söka.

Ansökningsblankett 2018 Stiftelsen Fredrik Björns Donationsfond

Ansökan skickas under adress
Stiftelsen Fredrik Björns Donationsfond

Om Stiftelsen Fredrik Björns Donationsfond
1915 avled den förmögne stockholmaren, medicinaren och markägaren Karl Fredrik Björn. I sitt testamente donerade han en stor summa pengar till Kungl. Patriotiska Sällskapet. Sällskapet förvaltar sedan dess Stiftelsen Fredrik Björns Donationsfond, vars avkastning skulle delas ut till ”ålderstigna trotjänarinnor, som under minst 20 år haft tjänst i Stockholm, varav minst fem år i samma familj”.

Med åren minskade antalet mottagare som passade in på beskrivningen i Björns testamente. Därför kom stadgarna att ändras 1986. Sedan dess går stödet även till ”diakoner samt behövande kvinnor som under minst 15 år vårdat människor främst på sociala och medicinska institutioner i Stockholm”.

Ständig sekreterare: Kjell Blückert
kjell.bluckert (@) kungligapatriotiskasallskapet.se

Biträdande sekreterare: Anette Jonsson
anette.jonsson (@) kungligapatriotiskasallskapet.se

www.kungligapatriotiskasallskapet.se

Donatorn Karl Fredrik Björn (1855-1915)

Kungl. Patriotiska Sällskapet är sedan över 250 år en samlingspunkt för personer med engagemang i näringsliv, statsförvaltning, vetenskap och kultur. Gustav III skrev under stadgarna 1772.

Sällskapet förvaltar fonder på en halv miljard kr och delar årligen ut ca 15 Mkr i bidrag till forskning, utbildning och sociala ändamål.

Med Sällskapets medaljer premieras uppskattade arbetsinsatser och betydande gärningar. Med Näringslivsmedaljen uppmärksammas årligen nydanande insatser i näringslivet.

Abonnera på våra pressmeddelanden.