Utnyttja möjligheterna till kompetensutveckling

Att regeringen i vårbudgeten inför generösare regler för korttidsarbete är en viktig åtgärd för att förhindra arbetslöshet. I kombination med att lärosätena får fler platser skapar det unika möjligheter till kompetensutveckling för permitterade akademiker.

- Korttidsarbete är en effektiv krockkudde som ger möjlighet till kompetensutveckling för många anställda. Avsikten i korttidsavtalen är att medarbetarna ska kunna erbjudas utveckling under den tid de är permitterade. Nu är det viktigt att göra verklighet av den ambitionen, säger Patrik Nilsson, samhällspolitisk chef på Akavia.

Akavia är positiva till att regeringens prioriteringar i krisens första skede i stor utsträckning har fokuserat på näringslivets och företagens behov. Korttidspermitteringarna skapar en möjlighet för människor att rusta sig för den period av omställning på arbetsmarknaden som väntar menar förbundet. Att universitet och högskolor får fler platser öppnar upp möjligheter för fler att utbilda sig och gör att den pågående krisen kan användas för vidareutbildning eller att skaffa nya kompetenser.

- Både arbetsgivare och medarbetare bör prioritera kompetensutveckling. Om vi redan nu ger människor förutsättningar att fördjupa sig eller ställa om står Sverige bättre rustat när konjunkturen vänder, säger Patrik Nilsson.

Bland övriga satsningar välkomnar Akavia tillskottet till Sveriges Domstolar. Samtidigt ser förbundet liknande behov hos andra delar av rättsväsendet, inte minst åklagarväsendet.

- Vi förstår behovet av att prioritera i detta läge. I kommande budgetar hoppas vi få se ett mer strategiskt och långsiktigt perspektiv på hela rättskedjan. Krisens effekter på rättsväsendet illustrerar behovet av en sammanhållen och långsiktig finansiering, säger Anna Nitzelius, rättspolitiskt sakkunnig på Akavia.

Covid-19 pandemin har också förändrat arbetssituationen för många av Akavias övriga medlemmar i offentlig sektor. Akavia menar att det är nödvändigt att de myndigheter som fått en ökad arbetsbelastning och nya uppdrag som en följd av Covid-19 i kommande budgetar får resursförstärkningar i form av ökade förvaltningsanslag.

Lars Jonsson, t f pressansvarig
lars.jonsson@akavia.se

Covid-19 ökar stressen bland statligt anställda3.6.2020 06:15:00 CESTPressmeddelande

En stor grupp statligt anställda akademiker har arbetsuppgifter som uppstått med anledning av covid-19. Av dessa utför en majoritet även sina ordinarie arbetsuppgifter. Detta har lett till en dramatisk ökning av stressen i arbetet. Det visar en medlemsundersökning från Akavia, som efterlyser åtgärder för att hantera arbetsbelastningen. – Många statligt anställda har viktiga roller när det handlar om att på olika sätt hantera konsekvenserna av pandemin. Men på många håll är arbetsbelastningen ohållbar. Nu krävs åtgärder för att undvika ohälsa längre fram, säger Lee Wermelin, ordförande för Akavia. Inte bara de yrkesgrupper som hanterar de direkta konsekvenserna av covid-19 upplever stora påfrestningar. En ny undersökning från Akavia visar att arbetsbelastningen och stressen har ökat på många håll inom staten. Nära var fjärde arbetar med arbetsuppgifter som uppstått med anledning av krisen. I denna grupp uppger tre av fyra att arbetsbelastningen har ökat. Sex av tio upplever också att st