Utökade kontroller av karensersättning

Regeringen har beslutat om tillfällig ersättning för karens från och med 11 mars till och med 31 december 2020. För att säkerställa att rätt ersättning går till rätt personer utökar Försäkringskassan kontrollen vid ansökning om ersättning för karens.

– Runt 2400 enskilda bolag har ansökt om ersättning för karens i över 40 dagar. Det finns också exempel på företag med nästan ingen verksamhet som plötsligt ansökt om ersättning för över 100 karensdagar, säger försäkringsdirektör Per Eleblad i en kommentar.

De utökade kontrollerna av ersättning för karensen har inletts under december. De kommer inte att medföra någon förändring eller försening vid ansökan om ersättning.

Fakta ersättning för karens

Ersättning för karens utgår från ett schablonbelopp på 804 kronor före skatt per dag. Om du är anställd och har fått karensavdrag på din sjuklön gör din arbetsgivare karensavdrag som vanligt. Sedan ansöker du om ersättning för karens på Mina sidor. Din arbetsgivare gör inte något nytt karensavdrag om du blir sjuk igen inom 5 kalenderdagar. Om du har flera arbetsgivare som gör karensavdrag inom 5 kalenderdagar har du bara rätt till ersättning för det första karensavdraget.

Om du är egenföretagare och har karens i sjukperiodens början ansöker du om ersättning för karens på Mina sidor när dagarna med karensavdrag har passerat.

Om du är arbetslös, föräldraledig eller anställd utan sjuklön ansöker du om sjukpenning som vanligt på Mina Sidor. Om du har rätt till sjukpenning betalar vi ut ersättning utan karensavdrag. Är du egenföretagare och just nu föräldraledig ska du ansöka om ersättning för karens på Mina Sidor.

Om du har ett aktiebolag ansöker du om ersättning för karens som anställd. Du får ersättning för sjuklönekostnaderna i efterhand precis som alla andra arbetsgivare. Det sker via skattekontot efter att du redovisat sjuklönekostnaderna i arbetsgivardeklarationen.

Försäkringskassan ändrar tidsgränser för läkarintyg11.12.2020 15:00:00 CETPressmeddelande

Försäkringskassans ledning beslutar i dag att ändra hanteringen av läkarintyg vid ansökan om sjukpenning och intyg vid ansökan om vab från och med tisdagen den 15 december. Åtgärden som innebär att intygen begärs in från och med dag 22 syftar till att avlasta hälso- och sjukvården. Försäkringskassan föreslår också regeringen att fatta de beslut som krävs för att tillfälligt slopa kravet på läkarintyg avseende smittbärarpenning.