Utökade råd slår hårt mot handeln - regeringen måste möta upp med stödåtgärder

När kunder uppmanas att avstå från att vistas i butiker anser Svensk Handel att de statliga stödåtgärderna måste återupplivas. ”Konsekvenserna för företag och jobb kommer att bli förödande”, säger Svensk Handels vd Karin Johansson.

Karin Johansson är vd på Svensk Handel.

Folkhälsomyndighetens beslut att utöka de allmänna råden är ett tufft besked för handeln. Allmänheten uppmanas att avstå från att vistas i butiker och köpcentrum, nödvändiga besök i livsmedelsbutiker och apotek kan fortsatt göras.

– Vi har respekt för Folkhälsomyndighetens beslut och huvudfokus måste ligga på att bromsa smittspridningen. Samtidigt är det ett mycket kraftfullt vapen som myndigheten avlossat, vi vet att det kommer att få förödande konsekvenser för handeln. För att rädda jobb måste politiken återuppliva stödåtgärderna till utsatta företag, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Sedan tidigare har lokala allmänna råd införts för Skåne och Uppsala. Handeln i Uppsala centrum tappade exempelvis cirka 40 procent av besökarna i lördags.

– För många handlare har coronakrisen inneburit en lång ökenvandring. Dagens besked innebär ett indirekt näringsförbud för delar av handeln och jag är djupt oroad för hur det kommer att slå mot många handlare som redan är krisdrabbade, säger Karin Johansson.

Handeln tar ansvar för att förebygga smittspridning

Svensk Handel anser att handeln tar ett stort ansvar för att förebygga smittspridning i samhället. Svensk Handel har tagit fram riktlinjer, skyltar och informationsmaterial som utgår från myndigheternas rekommendationer.

Dessutom har kampanjen ”Hur handlar du – fortsätt att handla med omtanke” lanserats tillsammans med Handelsanställdas förbund. Där får kunder, via en quiz, reflektera över sitt handlande när de besöker butiker.

– Handelns företag står bättre rustade än tidigare att förhindra smittspridning. Butiker har satt upp avståndsmarkeringar, plexiglas och erbjuder kunderna handsprit. Vi är redo att möta kunderna på ett ansvarsfullt sätt, säger Karin Johansson.

Karin Johansson är vd på Svensk Handel.

Modehandelns återhämtning fortsätter10.9.2021 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Svensk Handels Stilindex för augusti visar att kläd-och skohandeln fortsatt går starkt efter många och långa pandemimånader. Försäljningen av kläder i fysisk butik och e-handel ökade med 26,2 procent i augusti jämfört med samma månad föregående år. Även skoförsäljningen uppvisar positiva siffror och ökar med 22,5 procent. Jämfört med 2019 ökar klädförsäljningen, uppbackad av en stark e-handel, med 3,5 procent, medan skohandeln backar med 14 procent.

Uppdämt köpsug ger fart åt kläd- och skohandeln12.8.2021 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Svensk Handels Stilindex för juli visar att kläd-och skohandeln fortsätter att återhämta sig efter den stora nedgången under pandemin. Försäljningen av kläder i fysisk butik och e-handel ökade med 19,6 procent i juli jämfört med samma månad föregående år. Även skoförsäljningen visar positiva siffror, med en ökning på 20,2 procent. Jämfört med 2019 backar dock kläd- och skohandeln med 0,5, respektive 6,3 procent.