Utökade restriktioner pressar modehandeln
Butiker och e-handel | Februari 2021 | Ackumulerat 2021 |
Kläder |
- 21,4 % |
- 24,9 % |
Skor | - 26,8 % | - 23,5 % |
Kommentarer från Svensk Handel
– Kräftgången för modehandeln fortsätter. I februari tappade klädhandeln drygt 21 procent och skohandeln nästan 27 procent. Försäljningen på nätet väger upp och tappen i butikshandeln är ännu större. Många handlare vittnar om besökstapp på uppemot 50 procent, vilket givetvis slår stenhårt mot försäljningen, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.
– Restriktioner som begränsar både besöken i butiker och det sociala umgänget har haft en kraftigt nedkylande effekt på kläd- och skohandeln. Efter ett år med pandemi har flera modeföretag tvingats lägga ned och andra går på reservtanken, att månad efter månad tappa 20-30 procent av försäljningen är en ekvation som är omöjlig att få ihop, säger Mats Hedenström.
– För modehandeln är ett återöppnande av samhället avgörande för utvecklingen framöver. Ingen annan del av handeln är så beroende av mötet människor emellan. Vägen dit går genom den pågående vaccinationen och det är oroande att Sverige halkar efter andra jämförbara länder i vaccinationsarbetet, avslutar Mats Hedenström.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Länkar
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Karin Johansson. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Påskfirandet omsätter nära nio miljarder kronor inom handeln27.3.2024 11:14:24 CET | Pressmeddelande
Påsken är handelns näst viktigaste högtid, och det är främst mat och konfektyr som säljs i stora mängder. Svensk Handels undersökning visar att varje påskfirare spenderar cirka 1 500 kronor under påsken.
Handelsföretag med ett aktivt hållbarhetsarbete har stora konkurrensfördelar26.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
7 av 10 konsumenter anger att det är viktigt att företagen de handlar från bedriver ett aktivt hållbarhetsarbete. Lever företagen inte upp till förväntningarna tvekar dessutom många konsumenter inte på att välja en konkurrent i stället. Detta, och mycket mer, visar Svensk Handels Hållbarhetsundersökning.
Optimismen ökar inom handeln – ”Trenden går i rätt riktning”25.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Lägre inflation och förmodade räntesänkningar inom kort gör att framtidsförväntningarna ökar bland svenska handlare. Trots detta är optimismen fortsatt låg ur ett historiskt perspektiv. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för mars månad.
Kraftig ökning av antal e-handlande konsumenter i februari19.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för februari månad skattar e-handelns omsättning till 11,4 miljarder kronor. Det är en ökning med 14 procent jämfört med februari 2023.
Handelns hyror har ökat med över 20 procent på tre år på grund av indexering.14.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Butikerna i sällanköpsvaruhandeln kan komma att betala 4 miljarder kronor i hyresökningar enbart på grund av KPI-indexeringen från 2022 till 2024. Trots att inflationstakten sjunker blir dessa höjningar beständiga. Detta visar nya siffror från Svensk Handel.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum