Byggnads

Utökat investeringsstöd kan få dubbel effekt - ”Tillfälle att slå två flugor i en smäll”

Att utöka och bredda investeringsstödet till att även gälla för renoveringar skulle ge en injektion i svensk ekonomi och samtidigt vara ett verktyg för att bygga bort bostadsbristen. Det visar en ny rapport från fackförbundet Byggnads.
Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads

Att coronakrisen har drabbat svensk ekonomi hårt är välkänt. Nya siffror visar däremot att byggbranschen blivit relativt förskonad jämfört med många andra sektorer. Tillåts konjunkturnedgången fortsätta kan dock verkligheten snabbt bli en annan enligt en ny rapport från Byggnads.

Byggnads rapport Kan vi bygga Sverige ur krisen? - Byggbranschens roll för ekonomisk återhämtning ger även en översikt av läget på Sveriges bostadsmarknad och behovet är fortsatt stort:

Hela 212 av total 290 kommuner uppger att de har för få bostäder och det statliga forskningsinstitutet RISE uppskattade 2019 att cirka 400 000 lägenheter var i behov av renovering. För 140 000 av dem är behovet akut.

- En byggnadsarbetare sätter tre andra i arbete och en nedgång av byggandet skulle riskera förstärka konjunkturnedgången kraftigt. Samtidigt finns det enormt stora bygg- och renoveringsbehov. Här har politikerna ett gyllene tillfälle att slå två flugor i en smäll, säger Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.

Det investeringsstöd för nybyggnation som finns idag har enligt Boverket troligen bidragit till att upprätthålla en hög nivå av nya bygglov för flerbostadshus under våren 2020. Byggnads vill nu se att regeringen satsar ytterligare.

- Investeringsstödet behöver utökas och breddas för att möta konjunkturnedgången. Dessutom måste de krav på huvudentreprenörsansvar, mottagande av lärlingar och redovisande av skatteplikt som ingår i det befintliga investeringsstödet självfallet gälla samtliga statliga investeringar i byggsektorn, säger Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.

Byggnads rapport pekar på tre särskilt viktiga insatser för att bygga bort både lågkonjunktur och bostadsbrist:

• Utöka investeringsstödet för nybyggnationer.
  • Ge stöd för att påskynda upprustningen av befintliga bostäder.
  • Tidigarelägg planerade infrastrukturprojekt.

- Från regeringshåll har man varit tydlig med att Sverige är redo att investera sig ur krisen. Nu är det upp till bevis. När budgeten presenteras vill vi se konkreta åtgärder och nya satsningar, säger Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.

Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads

Byggnads

Byggnads är fackförbundet som organiserar arbetstagare inom bygg och anläggning och har idag över 100 000 medlemmar.

Följ Byggnads

Senaste pressmeddelandena från Byggnads