Utomhusbelysningen inspekteras i Linköping

Just nu håller Tekniska verken på att inspektera utomhusbelysningen. Arbetet sker under dagtid och mellan juni och oktober.

Inspektionen av belysning görs varje år i syfte att kontrollera att hela anläggningen fungerar. Därför kommer delar av utomhusbelysningen att vara tänd även dagtid för att det ska synas vilka armaturer som inte fungerar.

Totalt är det drygt 45 000 armaturer som ska inspekteras under de kommande månaderna.

- Vi inspekterar all belysning som vi ansvarar för i Linköpings kommun och delar av Mantorp. Det ska kännas tryggt att vistas utomhus och då är fungerande belysning viktigt. Jag vill gärna slå ett slag för vår app ”Felanmälan belysning”, där alla kan vara med och bidra till att anmäla trasig belysning. Det går också bra att göra en felanmälan på Tekniska verkens webb, säger Johannes Rosén. uppdragsledare Drift på Tekniska verken.

Johannes Rosén. uppdragsledare Drift, Tekniska verken Linköping Nät, 013-308624
johannes.rosen@tekniskaverken.se

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Fallfrukt som inte äts upp kan bli biogas och biogödsel10.9.2021 08:17:02 CEST | Pressmeddelande

Nu dignar trädgårdarna av frukt och många saftar och syltar, bakar pajer och gör mos av skörden. Fallfrukt som inte ges till vänner och bekanta, kanske skickas till ett lokalt musteri. Eller så kan den ställas ut till förbipasserande som inte har en egen trädgård. Självklart ska äpplen, päron och plommon i första hand ätas. Men om det ändå blir fallfrukt över, eller om frukten har blivit dålig, så går det bra att lämna den till Tekniska verkens återvinningscentraler i Linköping.

Tekniska verken och Hydroc utvecklar ny teknik för värmelagring vid Vallastaden9.7.2021 11:12:33 CEST | Pressmeddelande

Tekniska verken i Linköping har, precis som många andra fjärrvärmebolag, ett överskott av värmeenergi under sommaren. Överskottsenergin skulle kunna användas på vintern, under förutsättning att den kan sparas utan för stora förluster. Nu undersöker Tekniska verken och Hydroc Energy Storage AB möjligheten till en pilotanläggning för att lagra termisk energi i berggrunden, i anslutning till Vallastaden i Linköping.